ارزآوری ۲۰ میلیارد دلاری راه آهن رشت - آستارا

ارزآوری ۲۰ میلیارد دلاری راه آهن رشت - آستارا به گزارش کار در محل، مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ اظهار داشت: با اجرا شدن پروژه راه آهن رشت- آستارا، سالانه یک میلیون نفر مسافر و حدود ۱۵ میلیون تن بار جابجا می شود که حدود ۲۰ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری در بردارد.


به گزارش کار در محل به نقل از ایسنا، محمد منجمی در یک برنامه تلویزیونی به بیان مشخصات فنی و مزایای راه آهن رشت - آستارا پرداخت و در مورد نحوه ساخت و مراحل این پروژه ریلی با اشاره به اینکه مراحل فنی بزودی اجرا می شود، اظهار نمود: امیدواریم ظرف مدت یک ماه اقدامات در مورد تهیه نقشه و مراحل ساخت اجرایی شود، البته پیمانکار این پروژه که قرارگاه خاتم الانبیاست، بخشی از این پروژه را اجرا کرده و امیدوار هستیم ظرف مدت سه سال با حضور پیمانکاران ایرانی این راه آهن ساخته شود.
وی اظهار نمود: ظرفیت حمل بار راه آهن رشت - آستارا ۱۵ میلیون تن است که در صورت رسیدن به این میزان از ظرفیت جابه جایی بار شاهد ارزآوری حدود ۲۰ میلیارد دلار خواهیم بود. ظرفیت حمل بار این راه آهن در سال نخست بهره برداری ۱۰ میلیون تن ارزیابی شده که به میزان ۹.۶ میلیون تن تقاضای حمل بار دارد. همینطور راه آهن رشت - آستارا ظرفیت جابه جایی حدود ۹۹۰ هزار نفر مسافر را در سال بیستم بهره برداری خواهد داشت.
توسعه گردشگری کشور با راه اندازی خط ریلی رشت- آستارا
مدیرکل ساخت وتوسعه راه آهن منطقه ۲ در رابطه با مزایای این پروژه ریلی توضیح داد: راه اندازی این خط ریلی و آسان تر کردن سفر توریستهای خارجی و داخلی می تواند منجر به توسعه گردشگری کشور شود. به صورت کلی حمل و نقل ریلی بعنوان ترابری سازگار با محیط زیست شناخته می شود و راه اندازی راه آهن رشت - آستارا در قسمت باختری استان گیلان، هم در توسعه استان نقش ایفا می کند و هم باعث کاهش سوانح و تصادفات می شود. از طرفی این پروژه در کاهش عوارض زیست محیطی و پیشگیری از رشد بی رویه شهرها در کرانه راه ها هم اثرگذار است.
منجمی در رابطه با مشخصات فنی این پروژه اظهار داشت: برای ساخت این پروژه ریلی، راه اندازی ۶۳ دستگاه پل به طول حداکثر ۴۰ کیلومتر و یک دستگاه تونل در نظر گرفته شده است. عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر ابتدایی مسیر به صورت دوخطه در چارچوب راه آهن قزوین - رشت - بندر کاسپین در مرحله پایانی و آماده ریل گذاری است. راه آهن رشت - آستارا به بیشتر از ۲۱ هزار تن ریل نیاز دارد. این پروژه ریلی دارای یک دستگاه درجه ۱ (آستارا)، سه ایستگاه درجه دو (صومعه سرا، اسالم_ تالش و لوندویل) و پنج ایستگاه درجه ۳ (رضوانشهر_ پونل، ماسال، پره سر، حویق و لیسار) است.
وی به جنبه های زیست محیطی این پروژه هم اشاره نمود و اظهار داشت: بنابر توافق صورت گرفته با سازمان محیط زیست و مطابق برنامه ریزی صورت گرفته در اجرای این پروژه پایین ترین میزان خسارت به جنگلها همچون جنگل گیسوم وارد می شود.
مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ تصریح کرد: این محور ۱۰ ایستگاه دارد که ایستگاه رشت آن ساخته شده و حدود ۵ ایستگاه تشکیلاتی و باری و ۳ ایستگاه مسافری دارد که ظرفیت جابه جایی این مسیر ریلی یک میلیون نفر است. راه آهن رشت - آستارا در سال اول ساخت با عنایت به تملک اراضی باید پیشرفت ۲۵ درصدی داشته باشد و در سال سوم ۵۰ درصد و در سال سوم و پایانی باید ۲۵ در صد باقی مانده به پایان برسد.
منجمی تصریح کرد: از لحاظ امنیت اقتصادی این پروژه برای خیلی از کشورها با مهم می باشد و با عنایت به وارد شدن سرمایه مضاعف از این طریق این پروژه ها می تواند سرمایه بسیار زیادی را هم برای کشورهای اطراف ایجاد نماید.
کاهش ۲۱ روزه زمان حمل بار از فنلاند به ایران توسط راه آهن رشت- آستارا
مدیرکل ساخت وتوسعه راه آهن منطقه ۲ تصریح کرد: مسیر ریلی رشت - آستارا می تواند مدت حمل بار را از مبدا و مقصد فنلاند به مبدا یا مقصد ایران به صورت ترکیبی دریایی - ریلی به ۱۲ روز کم کند، در صورتی که حمل دریایی بار در این راه ۳۳ روز زمان نیاز دارد. همینطور مسیر فنلاند به پاکستان را به ۱۸ روز و مسیر فنلاند به هند را به ۲۰ روز کاهش خواهد داد.
منجمی اظهار داشت: حمل بار از فنلاند به تایلند و بالعکس از راه ناوگان دریایی ۴۵ روز زمان می برد، در صورتی که با تکمیل راه آهن رشت - آستارا این مسیر به صورت دریایی - ریلی به ۲۱ روز کاهش خواهد یافت. همینطور مسیر ریلی رشت - آستارا حلقه نهایی کریدور شمال-جنوب به حساب می آید، این کریدور هم بعنوان پل ارتباطی کشورهای اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس به حساب می آید و ارتباط کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از راه ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا را فراهم خواهد نمود.
وی تکمیل کریدور شمال-جنوب را فرصت بی نظیری برای جذب بالاترین حجم از بار روسیه و ترانزیت آن از راه ایران دانست و اضافه کرد: این پروژه با افزایش درآمدهای ترانزیتی در رشد شاخصهای اقتصادی کشور هم تأثیر گذار است.



1402/02/29
15:40:13
0.0 / 5
349
تگهای خبر: اقتصاد , سازمان , سفر , مدیر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
کار در محل

كار در محل

کار در محل سفارش دهنده

kardarmahal.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار در محل محفوظ است