دبیر انجمن شركت های كشتیرانی:
فقط یک درصد از کالاهای ترانزیتی روسیه از مسیر ایران عبور کرد
به گزارش کار در محل، دبیر انجمن شرکت های کشتیرانی ایران با اعلان اینکه در سال 2022 تنها یک درصد از کالای دریابرد روسیه از کریدور شمال - جنوب ایران حمل شد، اظهار داشت: ماباید با مزیت های رقابتی که داریم، توان ترانزیتی گذشته خودرا احیا نماییم و برای رسیدن به این هدف، بخش های دولتی و خصوصی باید یک نگاه ملی در افق کریدوری داشته باشند.
به گزارش کار در محل به نقل از ایسنا، مسعود پل مه در نشست خبری چهارمین همایش بین المللی اقتصاد دریامحور ایران با محوریت کریدور شمال - جنوب اظهار داشت: همایش این دوره با زیرفصل کریدور شمال - جنوب برگزار می گردد و امیدواریم بتوانیم اقدامی موثر برای توسعه کارهای لجستیکی و تجاری داشته باشیم.
وی با اشاره به سبب نام گذاری همایش امسال، بیان کرد: سال قبل همایش با زیرفصل «چابهار در افق کریدور شمال - جنوب» انجام شد و بیش از ۱۵۰ موثر تجاری از بخش صنفی و ۷۰ مسئول از سازمان های حاکمیتی در رابطه با چابهار و کریدور دعوت شدند و موضوعات موردنظر به استحضار مسئولان رسید و بخشی به مرحله اجرا درآمد. بدین جهت انتظار داریم تا انتهای سال جاری باتوجه به اهمیت کریدور شمال - جنوب و بندر چابهار، توسعه فعالیت لجستیکی کشور اتفاق بیفتد.
دبیر انجمن شرکت های کشتیرانی ایران درباره ی موضوع های همایش توضیح داد: کریدور شمال - جنوب و نقش آن در تسهیل تجارت بین الملل و افزایش کارایی حمل و نقل ترکیبی و منطقه ای و فرامنطقه ای؛ سرمایه گذاری های مشترک و همکاریهای منطقه ای در قالب عملکرد کریدور شمال - جنوب با بهره بردن از ظرفیتهای سازمان همکاریهای شانگهای و گروه بریکس؛ حمل و نقل ریلی زمینه ساز تنوع و گسترش مبادلات تجاری در کریدور شمال - جنوب؛ حمل و نقل جاده ای نقطه قوت کریدور شمال - جنوب؛ بندر چابهار دروازه ای جدید برای توسعه خدمات چندوجهی کریدور شمال - جنوب؛ بنادر پیشران ارزش افزوده زنجیره تامین و افزایش سهم ایران در حمل و نقل دریایی و ترانزیت در محل حمل و نقل ترکیبی کریدور شمال جنوب؛ نقش دولت ها در حکمرانی برای توسعه پایدار اقتصادی، تنظیم گری قوانین، تسهیل گری و مانع زدایی از کارهای لجستیکی در کریدور شمال - جنوب موضوع های اصلی این همایش هستند.
پل مه افزود: در همین راستا پنل هایی تحت عنوان نقش ترانزیت در شکل دهی اقتصاد معیار؛ حمل و نقل دریایی و کشتیرانی؛ خدمات بندری؛ حمل و نقل جاده ای و ریلی؛ گمرک، خدمات گمرکی و ترانزیت و لجستیک کالا؛ سرمایه گذاری و همکاری منطقه ای در این همایش انجام می شود. همین طور سه کارگاه برای تشکیل در این همایش پیش بینی شده همچون معرفی کریدورها و دالان های ترانزیتی منطقه ای و فرامنطقه ای؛ بارنامه سراسری؛ تکنولوژی های جدید در عرصه حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک کالا مشتمل بر سوخت های جدید، امنیت سایبری، اتوماسیون و هوش مصنوعی.
دبیر انجمن شرکت های کشتیرانی ایران اشاره کرد: آن چه در بررسی ها متوجه شدیم این بوده که تا کنون همایشی که کاربردی باشد و نتایج ملموس برای ذی نفعان داشته باشد برگزار نشده، در نتیجه در مذاکره با مسئولان مرتبط در امر کریدور و دیپلماسی کشور تصمیم گرفتیم همایشی که اطلاعات لازم را خصوصاً به طرف های روسی و هند ارائه دهد، برگزار نماییم، به جهت اینکه در این همایش با تشویق موثرانی که قابلیت های اجرائی در عرصه کریدور را به مشتریان خود عرضه کنند یا توانمندی لازم را برای ایجاد اشتراکات تجاری داشته باشند، آنها را گرد هم آوریم.
اعمال تعرفه های رقابتی خدمات دریایی و بندری تا سقف ۷۵ درصد
پل مه با اشاره به اینکه یکی از سازمان های پیشرو در رفع گلوگاه های کسب وکاری و ایجاد، سازمان بنادر است، اضافه کرد: تعرفه های خدمات دریایی و بندری رقابتی شدند که حداکثر تا ۷۵ درصد تخفیف را هم می توان در نظر گرفت. با اعمال این تعرفه ها، نتیجه ملموسی داریم که مسیرهای جدیدی را از مبدا و به مقصد چابهار برقرار کردیم و بیش از سهمی که در سال قبل در عرصه بندر و دریا احصا شده بود، حالا صورت می پذیرد.
وی با اعلان اینکه باتوجه به منویات مقام معظم رهبری در توسعه دریامحور، شاید همایش سال آینده به توسعه دریامحور تغییر کند، اظهار داشت: اگر ما در این همایش به یکی از اهداف چندگانه ای که تعیین نماییم برسیم، خوشحال می شویم، اضافه کرد: بدیهی ترین نقش در توسعه کارهای لجستیکی دریایی و بندری، تعرفه است و همکاری برای حضور ذی نفعان در حوزه، به این جهت فارغ از سرمایه گذاری طرف هندی، سازمان بنادر نقش شایسته ای را به شرکت های ایرانی داده و روزبه روز توسعه فعالیت و سرمایه گذاری های زیرساختی را شاهد بودیم.
دبیر انجمن شرکت های کشتیرانی ایران افزود: ما تا پیش از برگزاری این همایش، خط مستقیم در چابهار نداشتیم اما الان با کمک کشتیرانی جمهوری اسلامی و سایر فعالان حوزه دریایی حالا از چابهار به هند، چین امارات خط مستقیم دایر شده است و سرویس هایی که می تواند پشتیبان کننده انتقال کالا از مبدا و به مقصد چابهار به سایر بندرهای منطقه ای باشد، در اختیار داریم.
آمادگی کشورهای جنوبی خلیج فارس برای حضور در همایش
پل مه درباره ی حضور شرکت هایی از کشورهای خارجی در همایش بیان کرد: هنوز قطعیت حضور از کشورهای دیگر مشخص نیست؛ اما موافقت اولیه برای حضور کشورهای خارجی انجام شده است و سازمان های در رابطه با تجارت و حمل و نقل از کشورهای مورد فعالیت در کریدور و برخی از کشورهای جنوبی خلیج فارس برای حضور اعلام آمادگی کرده و مجموعه دیپلماسی وزارت امور خارجه با همکاری سازمان توسعه تجارت در ایران فعالیت کردند. همین طور چند سفیر خارجی مقیم در ایران هم اعلام آمادگی کردند و طی سه هفته آتی می توان بطور مشخص نام کشورهای حاضر در این همایش را اعلام نمود.
وی اشاره کرد: شاید برخی از همکاران دولتی و خصوصی اعتقاد داشته باشند که ما شاهراه ترانزیتی اصلی کریدورها در منطقه هستیم، اما من به عنوان یک کارشناس اقتصادی در عرصه لجستیک این اعتقاد را ندارم. در یک مقطع زمانی که کریدورهای موجود نبودند که حالا اطراف جمهوری اسلامی ایران را احاطه کردند و سهم بیشتری از فعالیت ها و تبادلات کالا را می بلعند، شاید اینطور بود؛ اما ما الان باید باتوجه به توانمندی ها و مزیت های رقابتی، توان گذشته خودرا احیا نماییم و برای رسیدن به این هدف، بخش های دولتی و خصوصی باید یک نگاه ملی در افق کریدوری داشته باشند.
دبیر انجمن شرکت های کشتیرانی ایران با اعلان اینکه باید به یک باور در احیای کریدور برسیم و هر کدام از سازمان ها هم وظیفه خودرا ایفا کنند، اضافه کرد: این مساله تسهیل گری در فعالیت اقتصادی را می طلبد. به جهت اینکه نقش موثری در ترانزیت کالا داشته باشیم، صاحب کالا باید راغب شود که این فعالیت از فضای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران انجام شود؛ این اتفاق زمانی رخ می دهد که زمان و هزینه درحداقل ممکن باشد و اطمینان خاطر از سلامت کالا وجودداشته باشد. بدین سبب این باور را باید در بدنه دولت و بخش خصوصی برای اجرای هرچه بهتر، ایجاد نماییم.
پل مه با اشاره به عدم همکاری کشورهای هند و روسیه برای احیای حداکثری کریدور شمال - جنوب در ایران، اظهار داشت: در سال ۲۰۲۲ روسیه ۸۴۱ میلیون تن بار دریابرد داشته و تنها یک درصد از این کالا از کریدور شمال - جنوب ایران خصوصاً مسیر دریا حمل شده است. ما باید بررسی نماییم که آیا ما در بخش خصوصی و دولتی ایران، مسئولیت هایمان را خوب ایفا نکردیم که صاحبان کالا تمایلی برای انتقال کالا از جمهوری اسلامی ایران نداشتند یا به خاطر نقصان در دریافت اطلاعات از طرف طرف خارجی این اتفاق افتاده است.
منبع: kardarmahal.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب