زاكانی در صف اول خبر داد؛
شروع عملیات عمرانی خط ۱۱ مترو تهران به زودی
کار در محل: بگفته شهردار تهران عملیات عمرانی ساخت خط 11 متروی شهر تهران به زودی شروع خواهد شد.
به گزارش خبرنگار جامعه مهر علیرضا زاکانی شهردار تهران امشب دوشنبه ۱۵ آبان ماه سال ۱۴۰۲ جهت ارائه گزارش دستاوردهای سفر تیم مدیریت شهری پایتخت به کشور چین در برنامه «صف اول» شبکه خبر حضور یافت و پاسخگوی پرسش هایی در این خصوص شد. شهردار تهران در آغاز سخنان خود با اعلان اینکه خطوط زیرزمینی مترو درحال بالا رفتن است، اظهار داشت: در مسافرت چین قرارداد اجرائی ۷۹۱ واگن منعقد گردید و بنابر این شد که هشت رام قطار شامل ۵۶ واگن بصورت آماده وارد کشور شود و ۱۰ رام نیز بصورت قطعات وارد کشور شود و به صورتی ۵۵ درصد داخلی سازی صورت بگیرد و با ۲۵ درصد افزایش میزان قرارداد ۷۹۱ واگن به ناوگان مترو وارد شود که نخستین قطار ۱۲ ماه آتی وارد خواهد شد. ایشان سپس با اعلان اینکه با کمبود قطار رو به رو هستیم، اظهار داشت: سرفاصله ها بالاست و مردم در فشار هستند؛ مطلوبیت به شکلی است که روزانه دو میلیون نفر با مترو سفر می کنند که با تامین واگن ها به سه میلیون نفر در روز افزایش خواهد یافت. اتفاقاتی که افتاده موجب می شود خطوط توسعه یابد. ملحقات خط ۴، ۶ و ۷ تا دو سال آینده تکمیل خواهد شد. زاکانی همین طور اشاره کرد: خط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ را نیز در دستور داریم که تا انتهای سال خط ۱۰ در سه جبهه کاری ادامه پیدا می کند و خط ۹ نیز در نیمه دوم امسال شروع می شود. برای خط ۱۱ با شرکت های چینی و داخلی قرارداد بسته ایم و امسال عملیات عمرانی آن شروع خواهد شد. با طرف چینی برای خط هشت تفاهم کرده ایم و قرار شده سال آینده آنرا دنبال نماییم. تا سال ۱۴۲۰ باید مترو تهران به پایان می رسید که با برنامه ما در سال ۱۴۱۰ به پایان خواهد رسید. *در ۲۶ ماه مسؤلیت، ۲۵۹ کیلومتر متروی تهران را به ۲۸۳ کیلومتر افزایش دادیم؛ ماهی یک کیلومتر وی با اعلان اینکه پشتیبانی مالی این قرارداد در هفت سال قبل انجام نشده بود و طرف چینی از آن ناامید شده بود که خوشبختانه امروز فعال شد، اظهار داشت: کل واگن های ما یک هزار و ۱۰۰ دستگاه در هفت خط مترو تهران است و در کنار این قرارداد، ۲۵۹ واگن دیگر و همین طور ۱۱۳ دستگاه واگن داخلی تحت عنوان قطار ملی با مشارکت جهاد دانشگاهی، مپنا، شهرداری تهران و بخش خصوصی تهران را دارای هزار و ۱۶۳ واگن خواهدنمود که بیش از ۲۵ سال قبل است. زاکانی با بیان این که مترو دهه ۷۰ به افتتاح رسیده است، اشاره کرد: ما ۲۶ ماه و چهار روز در شهرداری مشغول بکار هستیم و ۲۵۹ کیلومتر خط را تحویل گرفتیم و امروز به ۲۸۳ کیلومتر رسیده که به عبارتی ماهیانه یک کیلومتر خط اضافه شده است. پرند نیز با ۲۱ کیلومتر تا اوایل ماه آتی به بهره برداری می رسد و به بالای ۳۰۰ کیلومتر خواهد رسید و ما از رکورد ماهیانه یک کیلومتر ایجاد خطوط عبور خواهیم کرد. *شکل گیری گروه مشترک بمنظور توسعه خواهر خواندگی تهران و پکن شهردار تهران با اشاره به سایر دستاوردهای سفر تیم مدیریت شهری به چین، اشاره کرد: در چین در هشت سرفصل دستاورد داشتیم، سرفصل اول در عرصه دیپلماسی عمومی بود و ما به دعوت شهردار پکن برای حضور در اجلاسیه «یک کمربند، یک جاده» در چین حاضر شدیم، در این سفر گروه کاری مشترک برای توسعه خواهرخواندگی تهران و پکن شکل گرفت. وی با اعلان اینکه در عرصه مالی قرارداد ۷۹۱ واگن به ارزش یک میلیارد دلار عملیاتی شد، اظهار داشت: زمان تحویل از ۲۳ ماه به ۱۲ ماه رسید و از طرفی دیگر قرارداد پشتیبانی مالی منعقد کردیم و چینی ها یک میلیارد و ۴۰ میلیون دلار از حمل و نقل ما با تنفس یک تا سه ساله پشتیبانی خواهند کرد که این اتفاق بی نظیر است. زاکانی تاکید کرد: برای هزار دستگاه اتوبوس تک کابین برقی، هزار دستگاه اتوبوس دو کابین گاز سوز، ۱۰ هزار تاکسی برقی، ۱۰ هزار ون برقی و ۱۰۰ هزار موتورسیکلت برقی وارد تفاهم شدیم. ما در چین اعلام کردیم که بدنبال شراکت هستیم. ما در شرکت واگن سازی تهران با چین شریک هستیم و در این خصوص هم خواستیم شراکت داشته باشیم و قرار شد مبتنی بر نیاز تهران، برای مثال ۵۰۰ دستگاه وارد شود و مابقی آن بصورت قطعات باشد و در سال های آتی داخلی سازی شود. شهردار تهران با اشاره به بازدیدهای روز گذشته خود از دو تولیدکننده داخلی و توجه به صاحب فن شدن در این عرصه، اظهار داشت: سومین دستاورد سفر ما یک ابداع جدید بود؛ به طوریکه با همراهی یک شرکت ایرانی با چینی ها وارد معامله شدیم و ۳۵ هزار میلیارد تومان برای قرارداد اجرای خط ۱۱ در نظر گرفته شود. ما در عرصه مالی دستاورد بی نظیری داشتیم و در کشور نیز در بعضی ابعاد چنین اتفاقی نیفتاده بود. زاکانی با اعلان اینکه در تولید مسکن، فناوری، خرید دستگاه های زباله سوز، فرهنگی و گردشگری و بخش های مختلف بازدیدهایی از ۱۳ شهر داشتیم، تصریح کرد: بنده از ۱۰ شهر بازدید کردم و شهرهای دیگر را نیز دیگر اعضا مورد بازدید قرار دادند. تفاهمات خوبی در بازدید از کارخانجات تولید تاکسی، اتوبوس، واگن و دیگر موارد صورت گرفت تا بتوانیم به عنوان تولیدکننده منشأ اثر شویم. وی با بیان این که یکی از معضلات بزرگ کشور موضوع پسماند است، اشاره کرد: در تهران روزانه پنج هزار و ۴۰۰ تن زباله به جنوب شهر منتقل می شود. در جنوب شهر یک زباله سوز وجود دارد که ۲۰۰ تن زباله می سوزاند که به برق و سایر موارد تبدیل می شود و پنج هزار و ۲۰۰ تن دفن می شود و ده ها سال این روند وجود دارد. شهردار تهران اظهار داشت: دو شرکت در گذشته شناسایی شده بودند که در مسافرت خود از این شرکتها بازدید کردیم و به این رسیدیم که این توانایی را دارند که دستگاه های زباله سوز را در شهر مستقر کنند. این دستگاهها با حداقل آلودگی و برابر نیمی از استاندارد اروپا و چین، زباله را به انرژی تبدیل می کند و از سویی دیگر آب تولید شده را تصفیه می کنند. دستاوردهای این دستگاه ۷۰ برابر دستگاه زباله سوز تهران است. َ وی افزود: با محاسبه ای که در چین ارائه شد، یک چهارم برق کل تهران را این زباله ها تامین خواهدنمود. هیئت چینی فردا به تهران سفر خواهند کرد و قرار شده که چین سرمایه گذاری کند و مابه ازای آن برق از تهران بگیرد. شبکه برق سراسری است و می توان با وزارت نیرو تفاهم کرد که برق را در مرز تحویل دهیم. در این بین پرونده آلودگی و مشکلات زیست محیطی تهران بسته خواهد شد. زاکانی با اعلان اینکه تفکیک پسماند از مبدأ در دنیا تجربه ناموفقی بوده است، تصریح کرد: تفکیک از مبدأ تنها برای برخی اقلام صورت می گیرد که به اقلام دارای ارزش افزوده بالاست. مابقی اقلام در دستگاه های زباله سوز به انرژی تولید می شود. کل زباله ها به انرژی تبدیل خواهند شد و پسماند آن به بلوک تبدیل می شود. شهردار تهران با اعلان اینکه با دو شرکت جلساتی برای صنعتی سازی مسکن برگزار کردیم، اظهار داشت: مشکلی که در کشور و تهران وجود دارد این است که عمر مسکن کم بوده و در نهایت ۳۰ سال است و زمان ساخت نیز زیاد بوده و هزینه ها غیرقابل پیش بینی و افزایشی است و در مجموع شرایط روبه افولی را شاهد بودیم. در سال ۱۴۰۰ تعداد پنج هزار و ۶۰۰ فقره پروانه به وسعت ۱۱ هزار متر مربع صادر شده بود و به جهت اینکه بتوانیم تهران را نوسازی نماییم باید به سمت نوسازی برویم. از ۷۰ هزار هکتار وسعت تهران ۱۱ هزار متر مربع ناپایدار است. ما ایده ها و طرح هایی را در تهران به مسابقه گذاشتیم و بوسیله شهرک محله ها این مسیر را دنبال و آنرا در منطقه ۱۹ شروع کردیم. *کاهش زمان ساخت مسکن به ۱.۵ سال، این ظلم است که مردم ۶۱ درصد از حقوق خودرا برای اجاره مسکن صرف کنند وی ادامه داد: افزایش عمر ساختمان از ۳۰ به ۸۰ تا ۹۰ سال و کاهش زمان ساخت به یک سال و نیم، به نفع مردم خواهد بود؛ این ظلم است که مردم ۶۱ درصد از حقوق خودرا برای اجاره مسکن صرف کنند؛ پس ما به سمتی رفتیم که مسکن با استواری بالا تولید شود. شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اعلان اینکه از بامداد امروز تا این لحظه در جلسات مختلفی شرکت کرده است، تصریح کرد: بنده روزانه بعد از اذان بامداد به سمت محل کار رفته و از ساعت ۶ بامداد در جلسات مختلف حضور دارم. زاکانی در بخش دیگر این برنامه با اشاره به کارهای قرارگاه مسکن، اظهار داشت: زمینهای ذخیره شهری و ظرفیتهای تهران و همین طور ظرفیتهای بافت فرسوده و فضاهای لطمه پذیر که مورد بی توجهی قرار گرفته بودند، شناسایی شدند. وی ادامه داد: برای هریک از این بخش ها گروههای توسعه گر در نظر گرفته شد؛ برای مثال در محله کن بازنگری هایی صورت گرفت و در کمیسیون ماده پنج، طرحی تصویب گردید و برای پنج هزار پلاک در معرض لطمه و فرسوده را تعیین تکلیف کردیم و مردم این محله می توانند با خیالی آسوده ساخت و ساز کنند که همین برای ده ونک، اسلام آباد، گلاب دره و حصارک و دیگر بخش ها صورت گرفت. این مناطق چیزی بدتر از روستا هستند. ۷۰۰ تا ۸۰۰ خانوار در محله جوار دانشگاه امام صادق (ع) در بند هستند و وظیفه داریم که زمینه آسایش برای آنها فراهم نماییم. زاکانی با اعلان اینکه قرارگاه مسکن این مناطق را مورد توجه قرار داد، اظهار داشت: ما بصورت فعال در شهرداری ظرفیت ها را به کار گرفتیم و ۳۴ هزار واحد پروژه را در زمینهای خود تعریف کردیم که تا حالا بیش از ۱۰ هزار واحد عملیاتی شده و مابقی ادامه دارد. قسمتی از این واحدها برای کارکنان شهرداری، بخشی استیجاری و بخش دیگر برای مسکن متری است. ۷۰ هزار واحد نیز در تفاهم با سایر دستگاهها به نتیجه رسید. *تلاش می نماییم پیوستگی بین دستگاهها برای صدور پروانه افزایش یابد وی با اعلان اینکه دو شکل پروانه صادر می شود که یک پروانه، اولیه و دیگری پروانه ساخت است، اظهار داشت: پروانه اولیه یا شهرسازی کمتر از ۲۰ روز صادر می شود؛ پروانه حکم قانونی می باشد و ما کوشیدیم از یک هفته تا ۲۰ روز این پروانه صادر شود اما در پروانه ساخت به استعلام سایر دستگاهها نیاز داریم و بین ۲ تا ۵ ماه این روند زمان می برد و اهتمام می نماییم شرایط به شکلی برسد که پیوستگی بین دستگاهها برای صدور پروانه ها افزایش یابد. زاکانی با بیان این که زیرساخت ها برای اتصال به درگاه ملی درحال آماده شدن است، تصریح کرد: ما سه تا چهار ماه پیش بخشهایی همچون نظارت فنی را نرم افزاری کردیم و فرایندهایی نیز توسط سازمان فاوا تبدیل به محصولی خواهد شد که مردم از آن بهره گیرند. تا پنج ماه آتی اتصال به درگاه ملی صورت خواهد گرفت. شهردار تهران با تکیه بر این که در قرارگاه جهادی مسکن مجموعه ظرفیت ها و کل مناطق بسیج می شوند، اشاره کرد: ما بجای انفعال در عرصه مسکن فعال عمل کرده ایم و در هماهنگی با وزارت راه و شهرسازی، استانداری و دیگر بخش ها فعالیت می نماییم. *آزاد راه شهید شوشتری عملاً ۱.۵ درصد بار ترافیک را کاهش می دهد شهردار تهران با اعلان اینکه بزرگراه ۱۶.۵ کیلومتری شهری شوشتری درحال ساخت است، تصریح کرد: بزرگراه یادگار امام و بروجردی نیز درحال ساخت است. بزرگراه شهید شوشتری از جاده امام رضا (ع) به سمت جاده دماوند می رود و قسمتی از آن تونل بوده و زیر کوه است که قسمتی از آن شامل ۹.۲ کیلومتر امسال افتتاح خواهد شد و برای بخش دوم با رییس سازمان محیط زیست بازدید خواهیم کرد تا به نتیجه برسد. این بزرگراه کمربندی شرق تهران شمرده می شود و عملاً ۱.۵ درصد بار ترافیک را کم می کند. زاکانی با بیان این که قراردادی منعقد کرده ایم که از پیش از میدان سپاه تا بزرگراه آزادگان به طول ۹.۸ کیلومتر تونل ساخته شود، اظهار داشت: این تونل در سه و سال نیم آینده راه اندازی خواهد شد. این تونل سه خروجی عمومی و یک خروجی اختصاصی دارد. تا میدان شوش تونل ها روی هم خواهد بود و از آن پس کنار هم قرار خواهند گفت. شهردار تهران با تکیه بر این که اعتبار این طرح ها وجود دارد، تصریح کرد: ما سه نوع درآمد در شهرداری داریم؛ یک نوع درآمد در ضوابط به عنوان پایدار و ناپایدار گنجانده شده و با انضباط مالی و صرفه جویی هزینه می شود. ما از بورس خریداری می نماییم و نوع مواجهه خودرا مواجهه فعال قرار می دهیم. بخش دوم درآمدها مولدسازی و بخش سوم نیز مشارکت است. وی با اعلان اینکه بزرگراه یادگار امام در منطقه ۹ نیز به بزرگراه شهید بروجردی در منطقه ۱۸ متصل می شود، اشاره کرد: بزرگراه یادگار امام با وزارت دفاع، وزارت آموزش وپرورش و دیگر بخش ها تفاهم شده و بخش اول آن دهه فجر امسال افتتاح می گردد. شهردار تهران با تکیه بر این که اعتبار این طرح ها وجود دارد، تصریح کرد: ما سه نوع درآمد در شهرداری داریم؛ یک نوع درآمد در ضوابط به عنوان پایدار و ناپایدار گنجانده شده و با انضباط مالی و صرفه جویی هزینه می شود. ما از بورس خریداری می نماییم و نوع مواجهه خودرا مواجهه فعال قرار می دهیم. بخش دوم درآمدها مولدسازی و بخش سوم نیز مشارکت است. وی با اعلان اینکه تهران ۹۸ تقاطع دارد که از بیش از ۷۸۰ کیلومتر به ۵۳ کیلومتر کاهش خواهد یافت، اظهار داشت: روزانه یک میلیون لیتر مصرف بنزین با این اصلاحات کاهش خواهد یافت. ۱۱ تقاطع تحویل داده شده، ۲۳ تقاطع درحال اجراست و ۱۸ تقاطع نیز امسال افتتاح می گردد. *بهره برداری از مترو پرند تا پایان آبان ماه زاکانی با بیان این که مترو پرند ادامه خط یک مترو است، اشاره کرد: قسمتی از این خط در گذشته تولید شده بود و مابقی آن در این دوره تکمیل شد و ایستگاه نیز ساخته شد. مشکلاتی همچون اتصالات برق داشت که درحال رفع است و تا پایان آبان ماه به مرحله بهره برداری می رسد. شهردار تهران با تکیه بر این که کل فضای سبز حاشیه ای تهران ۴۶ هزار متر مربع بود، اظهار داشت: امسال دو هزار هکتار فضای سبز افزوده خواهد شد که قسمتی از آن درختان گردو، انگور و بادام است. در داخل شهر نیز به باغات و فضای سبز داخلی توجه داریم تا بوسیله توسعه باغات و پارک ها، این فضاها را گسترش دهیم و نوید می دهم که یک تحول در سطح شهر صورت خواهد گرفت و چهره جدیدی را خواهیم دید. زاکانی درباب وضعیت درختان خیابان ولیعصر، تصریح کرد: بستر جوی ها سنگی و سیمانی شد که اشتباه بود و عملاً بن درختان در معرض لطمه قرار گرفت و گرفتار آفت و در نهایت خشک شد. ما از مشهد درخت ۱۰ ساله وارد کرده ایم و با شکل و شمایل درختان سابق خیابان ولیعصر، درحال کاشت است.
منبع: kardarmahal.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب