نقش استراتژیک کریدور شمال-جنوب در آینده اقتصاد ایران
کار در محل: تکمیل کریدور شمال-جنوب علاوه بر توسعه ترانزیت ملی و بین المللی در کشور و استفاده از ظرفیتهای سرزمینی، یک منبع درآمد پایدار و مطمئن برای ایران در دنیای امروز بشمار می رود.
به گزارش کار در محل به نقل از ایسنا، راهگذر شمال به جنوب که راه گذر راهبردی و مهمی برای کشورهای در راه این کریدور یعنی کشورهای روسیه، ایران، آذربایجان و هند و همین طور کشورهای حاشیه این راهگذر به حساب می آید می تواند در بهره مندی کشورها از اثرات مثبت این کریدور نقش ایفا کند.
تکمیل این کریدور و بهره مندی از آن در کنار درآمدهای مختلفی که در کشور وجود دارد می تواند درآمد خوبی از ترانزیت را نصیب جمهوری اسلامی ایران کند که این مورد مدنظر تصمیم گیران و تصمیم سازان است. بدین سبب به علت موقعیت استراتژیک جغرافیای کشور این فرصت ها نباید از دست برود.
سالهای سال است که راجع به تکمیل کریدورها صحبت می شود. در مقطعی نیز کارهایی انجام شده ولی بگفته مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- در این دولت، تکمیل زنجیره کریدوری یکی از اولویت های اصلی ریاست جمهوری است و در عین حال، تکمیل کریدورهای شمال- جنوب کشور از مهم ترین اولویت های توسعه شبکه حمل ونقلی به حساب می آید.
البته نبود خط ریلی در راه رشت – آستارا یکی از حلقه های مفقوده کریدور شمال – جنوب به حساب می آید که دولت سیزدهم در تلاش جهت راه اندازی آن در قراردادهایی با روسیه است. در عین حال که برای فعال سازی همه ظرفیتهای کریدور شمال – جنوب نیازمند تقویت شبکه حمل و نقل در دریای خزر، بوسیله ایجاد رابطه بیشتر با بنادر روسیه و سایر کشورهای این حوزه هستیم.
موقعیت جغرافیایی ایران، برخورداری از آب های جنوب و شمال
تعدادی از همسایگان مانند قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان به نحوی محصور در خشکی هستند و برای رسیدن به دریا باید بوسیله ایران کالاهای خودرا حمل کنند. بهره مندی ایران از کریدورها ازجمله کریدور شمال -جنوب از این منظر، بسیار حائز اهمیت می باشد.
این کریدور، می تواند دیپلماسی سیاسی ــ اقتصادی ایران در قفقاز را بیش از پیش فعال و نقش آفرین کند. تکمیل کریدور شمال -جنوب علاوه بر توسعه ترانزیت بین المللی و استفاده از ظرفیتهای سرزمینی، یک منبع درآمد پایدار برای ایران است.
پیش بینی می شود با عملیاتی شدن این کریدور، ایران سالانه حدود ۲۰میلیارد دلار درآمد از این مسیر ترانزیتی کسب کند که می تواند تا حدی وابستگی کشور به درآمدهای نفتی را کم کند.
ظرفیت ترانزیت کریدور شمال - جنوب، ۳۰ میلیون تن در سال است اما هم اکنون ایران از دو میلیون تن این ظرفیت بهره می برد. در این صورت ایران نیاز به خام فروشی نخواهد داشت و از طرفی توان صادراتش افزایش خواهد یافت. از این کریدور سالانه حدود ۲۵۰ میلیارد دلار محصولات هندی و چینی و آسیای شرقی به مقصد اروپا ترانزیت خواهد شد.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب