نام گذاری محصول/خدمت، مرحله جالبی از استراتژی بازاریابی كسب وكار شماست. به خاطر داشته باشید كه هنگام نام گذاری محصول، توصیفی بودن مهم تر از خلاق بودن است. اغلب مردم تلاش می كنند بسیار خلاق باشند، اما این موضوع باعث می شود نام محصول شان، پیام های مربوط به عملكرد آن را تحت الشعاع قرار دهد. اطمینان حاصل كنید كه نام محصول تان به یادماندنی و مرتبط است و البته تلفظ راحتی دارد. باید بدانید كه اگر تلفظ یا املای نام محصول تان دشوار باشد، مصرف كنندگان در جست وجو و پیدا كردن محصول دچار مشكل خواهند شد.
مشتریان اغلب براساس احساس خرید می كنند و مطالعات نشان داده اند محصولاتی كه نام شان بر احساسات تمركز دارد، بهتر از محصولاتی به فروش می روند كه نام شان تنها بر عملكرد آنها تمركز دارد. پس اگر واقعاً می خواهید در ارائه نام محصول تان خلاق باشید تا بیشتر بفروشید، روی نامی تمركز كنید كه بر احساس بیش از كاربرد تأكید دارد.
به عنوان مثال تأثیری را در نظر بگیرید كه نام عطر«كلینیك شاد» ایجاد می كند. مشتری كه همان مصرف كننده بالقوه كالای شماست، تصور می كند اگر از این عطر استفاده كند، شاد خواهد بود. واضح است كه این تصور بر تصمیم او برای خرید این عطر اثر می گذارد.
نام محصول به بازار هدف شما نیز بستگی دارد. اگر بازار هدف شما حاشیه ای و فرعی است، باید نامی انتخاب كنید كه جذاب باشد. اگر با بازار هدف اصلی تری سروكار دارید، نام شما بسیار متفاوت خواهد بود. شما بازار هدف خود را بهتر از هر كس دیگر می شناسید و اگر در این حوزه مشكل دارید، می توانید از متخصص مربوط كمك بگیرید. پس نامی انتخاب كنید كه مناسب آن بازار باشد. از بهترین راه های تعیین نام برای محصول، وقت صرف كردن برای آمادگی ذهنی است؛ در این صورت باید از قوانین زیر استفاده كنید:
- نمی توانید از هیچ ایده ای انتقاد یا آن را رد كنید.
- این افكار آزاد را مدنظر قرار دهید. به عبارت دیگر، هر چه را به ذهن تان می رسد، بنویسید. تعدادی صفت بنویسید. سپس به یك فرهنگ جامع مراجعه كنید و به ذهن خود اجازه دهید آزادانه بیندیشد.
- از همه چیز گزارش كتبی و تحلیلی تهیه كنید. نگه داشتن افكار در ذهن تان كافی نیست.
- وقتی لیستی از ایده ها تهیه كردید، آنها را رتبه بندی كنید.
- جنبه های مثبت و منفی هر ایده را ارزیابی كنید.
- از منابع معتبر بیرونی ایده بگیرید.
نكته بسیار مهم این است كه اگر محصول شما در راستای محصولات قبلی است، اطمینان حاصل كنید كه نام آن با ساختار برندتان سازگار است و به شما امكان تغییر و بهبود محصول را می دهد.
موضوع مهم بعدی، رفتار مشتریان بازار و توصیف محصول شماست. هدف شما مخاطب قرار دادن مصرف كنندگان منتخب خود و بازگو كردن كاری است كه محصول شما برای آنها انجام می دهد؛ همه اینها باید در یك جمله گفته شوند. برای این كار ابتدا باید تعیین كنید كه پیشنهاد شما محصول، خدمات، راه حل، خصوصیت، لوازم جانبی و ابزار است یا چیزی غیر از اینهاست. نامی را برگزینید كه محصول شما را توصیف می كند.
حالا از این فرمول به عنوان یك راهنما در ارائه توصیف خود استفاده كنید و نام خود را روی محصول قرار دهید:
(مخاطب هدف)، (نام محصول) نوعی از (محصول) است كه (این كار را انجام می دهد).
اگر این فرمول با محصول شما مطابق نیست، نگران نباشید؛ این فرمول فقط راهنمایی است كه می توانید در صورت تمایل از آن استفاده كنید.
این نكته بسیار حائز اهمیت است كه تنها در یك جمله واضح توضیح دهید چرا محصول شما برای خریداری خاص عالی است و چه كاری را به بهترین شكل انجام می دهد. دلیل اهمیت این موضوع این است كه واضح بودن و قدرت انتقال هدف محصول بسیار ضروری است. اگر از بیش از یك جمله استفاده كنید، درك توصیف شما می تواند مشكل باشد و به خاطرسپردن آن نیز دشوار می شود. هرچه تعداد جمله ها و كلمات استفاده شده بیشتر باشد، توضیح شما وضوح كمتری خواهد داشت.
ممكن است مشكل به نظر برسد، اما شما می توانید این كار را انجام دهید.
چند مثال كاربردی:
- بچه ها! شیر یخی نوشیدنی است كه بلافاصله تشنگی شما را برطرف می كند.
- مادران! پاك كننده سریع نوع ساده ای از پاك كننده لباس است كه در نخستین شست وشو، تمامی لكه ها را از بین می برد.
همانطور كه مشاهده می كنیم، مثال ها طولانی نبودند؛ مختصر و مستقیم هستند، اما مشتری را مخاطب قرار می دهند و برای محصول سودآورند.
نتیجه گیری
ایده رفتار مصرف كننده و استراتژی محصول یعنی دانستن اینكه چرا مصرف كننده به گونه ای خاص رفتار می كند و استفاده از این اطلاعات برای افزایش احتمال خرید او از كسب و كار شما. برای این كار باید بازار هدف خود را به شكل صحیحی تحلیل و تعریف و مزایا و خصوصیاتی را كه برای آن بازار اهمیت دارند، مشخص كنید.
بازاریابی و فروش بر پایه استراتژی صحیح و كاربردی عملیاتی می شود. مسئله بزرگ بسیاری از كسب وكارها در ایران، عدم نگاه كاربردی به بازاریابی و فروش است. تا زمانی كه بازاریابی و فروش به نگاه آموزش و سمینار نگریسته شود، نباید توقع موفقیت در این حوزه را داشته باشیم.