هاشمی:

مترو نیازمند تحول در تأمین منابع و هزینه كرد است

مترو نیازمند تحول در تأمین منابع و هزینه كرد است به گزارش كار در محل رئیس شورای شهر تهران اظهار داشت: در طول دوره فعلی، منابع كافی مالی از سوی شهرداری به مترو تخصیص داده نشده است، اما همین منابع ریالی محدود هم در اولویت هزینه نشده و بازدهی كافی را نداشته است.


به گزارش کار در محل به نقل از مهر، محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از خط هفت و طرح توسعه خط ده متروی تهران تصریح کرد: در شرایطی که تأمین اعتبار مهمترین دغدغه برای تکمیل خطوط مترو است و امیدی به ارز خارجی نیست و منابع شهرداری هم جوابگوی تکمیل خطوط مترو نیست اجرای توسعه مبتنی بر حمل و نقل و بارگذاری یا همان پهنه های TOD بهترین راه تأمین اعتبار ساخت خطوط مترو است. وی خاطرنشان کرد: در طول دوره فعلی، منابع کافی مالی از سوی شهرداری به مترو تخصیص داده نشده اما همین منابع ریالی محدود هم در اولویت هزینه نشده و بازدهی کافی را نداشته است، اگر می خواهیم ساخت مترو فعال شود، باید از منابع داخلی شهرداری تهران بویژه بودجه غیر نقد و بارگذاری در حاشیه ایستگاه های مترو برپایه توسعه شهری حمل و نقل محور استفاده نماییم و به دولت هم درباره تأمین ارز و یارانه مترو فشار آورده شود. رئیس شورای شهر تهران افزود: زمانی که در شرکت مترو بودم، هزینه ساخت یک کیلومتر تونل مترو بالغ بر ۱۰ میلیون دلار، هزینه ساخت یک ایستگاه ۱۰ میلیون دلار و هزینه تجهیزات و واگن هم در همین حدود یعنی حدود ۲۰ میلیون دلار محاسبه می شد به بیانی برای ساخت ۲۷ کیلومتر مترو یک میلیارد و دویست میلیون دلار با در نظر گرفتن استملاک املاک معارض اعتبار نیاز بود. این در شرایطی است که خط ۱۰ مترو با ۴۱ کیلومتر طول بالغ بر ۲۰ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. هاشمی اضافه کرد: این در شرایطی است که ما امیدی به ارز خارجی به مانند سالیان گذشته نداریم و سیستم بانکی هم به واسطه بدهی شهرداری به آنها بعید است به این مورد ورود کند از طرفی هم پیمانکاران گذشته نظیر قرارگاه سازندگی خاتم و سپاسد احتیاج به تزریق اعتبار برای ادامه کار دارند که انتظار داریم مسئول محترم قرارگاه خاتم از مطالبات معوقه شهرداری از بنیاد تعاون سپاه و شرکت رساتجارت، بودجه ساخت مترو را تأمین و تهاتر کند. وی افزود: خط ۱۰ از ۷ منطقه عبور می کند که مناطق برخورداری هم هستند و بنابراین یک راه می تواند جذب نقدینگی سرگردان باشد که با عنایت به مشکلات تورمی می تواند کمکی به دولت هم باشد که البته این امر مشکلات خاص خویش را دارد. ازاین رو اجرای زون های تی اودی و پروژه های مجتمع ایستگاهی چاره باقی مانده خواهد بود. در مورد مجتمع های ایستگاهی به شهرداری اجازه داده می شود برای اطراف مترو پروانه صادر شود اما درباره زون های تی او دی این مورد فرارتر می رود و سبب خواهد شد کمک بهینه ای برای اتمام خطوط ریلی شود. رئیس شورای شهر تهران افزود: در اجرای زون های تی او دی تا شعاع سیصد متری ایستگاه های مترو می توانند پروانه و تراکم صادر کنند که برای هر ایستگاه هزار تا دو هزار میلیارد تومان پروانه صادر خواهد شد. بنابراین با هزینه پروانه ها و تراکم صدر شده در شعاع سیصد متری تا ایستگاه های مترو می توان حداقل هزینه ساخت تونل و ایستگاه های مترو را تأمین اعتبار کرد. این در شرایطی است که اگر بخواهیم با همان منابع محدود داخلی شهرداری مبادرت به ساخت این خطوط نماییم همان منابع محدود هم در زمان ساخت گیر خواهند کرد. هاشمی اظهار داشت: در طول دوره فعلی، منابع کافی مالی از سوی شهرداری به مترو تخصیص داده نشده اما همین منابع ریالی محدود هم در اولویت هزینه نشده و بازدهی کافی را نداشته است، اگر می خواهیم ساخت مترو فعال شود، باید از منابع داخلی شهرداری تهران بویژه بودجه غیر نقد و بارگذاری در حاشیه ایستگاه های مترو برپایه توسعه شهری حمل و نقل محور استفاده نماییم و به دولت هم درباره تأمین ارز و یارانه مترو فشار آورده شود.


منبع:

1399/04/11
22:52:30
5.0 / 5
2292
تگهای خبر: بانك , بودجه , شركت , شهرداری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
کار در محل

كار در محل

کار در محل سفارش دهنده

kardarmahal.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار در محل محفوظ است