رئیس مركز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی عنوان كرد:
ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا از ایران تا انتهای سال
به گزارش کار در محل، خراسان رضوی رییس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی با اعلان اینکه روند ترانزیت از ایران کاملا تحت تأثیر فرآورده های نفتی، عوامل سیاسی و مداخلات غیرتجاری است، اظهار داشت: اگر روند فعلی ادامه یابد، تا انتهای سال 20 میلیون تن کالا از ایران منتقل خواهد شد که عدد قابل توجهی است.
امین ترفع، شامگاه ۵ دی ماه در دومین همایش ملی ترانزیت با عنوان «ایران، دیپلماسی کریدوری» اظهار داشت: طی سالهای قبل ترانزیت در ایران فراز و فرودهای زیادی داشته و از پنج تا ۱۳ و ۱۷ میلیون تن در سال ۱۴۰۱ رکوردهایی را جابه جا کرده ایم. ترانزیت از ایران شیبی تابع از ترانزیت جاده ای دارد. ترانزیت ریلی ما حدودا ماهی ۱.۲ میلیون تن بصورت متوسط طی چند سال اخیر بصورت ثابت بوده است.
وی افزود: آن چه که روی روند ترانزیت نفتی اثر می گذارد، کالاهای نفتی است. روند ترانزیت از ایران کاملا تحت تأثیر فرآورده های نفتی است. اگر قیمت فرآورده های نفتی کم شود، ترانزیت نیز کم خواهد شد. همین طور عوامل سیاسی و مداخلات غیرتجاری نیز دراین خصوص اثرگذار می باشد. اگر روند فعلی ادامه یابد، تا انتهای سال ۲۰ میلیون تن کالا از ایران منتقل خواهد شد که عدد قابل توجهی است.
رئیس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: اگر بدنبال اهداف برنامه هفتم یعنی ۴۰ میلیون تن ترانزیت کالا باشیم باید به ۳ میلیون تن ترانزیت در ماه برسیم. هم اکنون این میزان یک و نیم میلیون تن است اما ظرفیت ما بالاتر از این ها است. عددی که در برنامه هفتم دیده شده، فارغ از تقاضاست و درنظر نگرفته ایم که تقاضای بین المللی مایل به این رقم است یا بالاتر از این خواهد شد؛ موضوع بازار و نگاه تجاری به جریان عرضه و تقاضا باید در سیاستگذاری های کلان ما در برنامه هفتم دیده شود.
ترفع بیان کرد: به همین دلیل به سه سناریو خواهیم رسید. سناریوی نخست بسته شدن مرزها است که در آن فراورده های نفتی از کشور ما ترانزیت نشود. در این حالت به ۵ میلیون تن ترانزیت خواهیم رسید. اگر شرایط فعلی ادامه یابد، بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تن از کشور ترانزیت خواهیم داشت. تحول در ترانزیت ایران بدون حذف گره های فرایندی محقق نخواهد شد و ترانزیت بالاتر از ۲۰ میلیون تن با این تکنیک ممکن نیست.
وی عنوان کرد: جریان تجارت از شروع تاریخ تا حالا جهت شرقی و غربی دارد. در حقیقت قطب های تولید ارزش در شرق و غرب با هم تجارت دارند و ما نیز واسطه هستیم. قطب های تولید ارزش تعیین کننده جهت تجارت هستند. در کشور ما نیز جهت تجارت شرقی غربی است. حدود ۳۰۰ میلیون تن تجارت به همین دلیل قابل عبور از ایران است. ۲۷۰ میلیون تن از این حجم شرقی غربی است. ایران شبکه ترانزیتی است. ما نباید حمل و نقل و ترانزیت کشور را به جهت خاصی متمرکز کنیم؛ موانع باید برطرف شود و حلقه های مفقوده از بین برود تا کریدور ایجاد شود.
رئیس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد: دنیا هفت منطقه ترانزیتی دارد. تعدادی از این مناطق قابل دسترس است. منطقه هایی نیز جنگ زده است که غیرقابل عبور است. مناطق تحت نفوذ، شاهراه ها، کانال ها و مسیرهای دریایی، منطقه انحصاری شده، منطقه وابسته ساز و منطقه واگرا از دیگر مناطقی است که برای ترانزیت به کار می رود. اگر ترانزیت موجب ایجاد وابستگی به ایران نشود، همه این اقدامات بی معنا است. هدف ما ایجاد وابستگی است. رفع موانع غیرفیزیکی از رفع موانع فیزیکی مهم تر است. برای هدفگذاری های ما افزایش ظرفیت زیرساخت بی معناست اما آن چه سبب پیشرفت نمی گردد، عوامل غیرفیزیکی است.
ترفع افزود: یک راهبرد ما برای این مساله همگرایی منطقه ای بوده که کریدور بدون آن بی معنا است. راهبرد دوم نیز وابسته سازی است. همه ابزارهای ما باید به سمتی برود که بتوانیم به کشورمان وابستگی ایجاد نماییم.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب