حجت الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان با بیان اینكه امسال كتب شاخه فنی و حرفه ای جدیدالتالیف هستند، اظهار كرد: رویكرد ما در كتب فنی و حرفه ای، مهارت محوری و پاسخگویی به نیازهای اشتغال جامعه است.
وی افزود: نگاه جدی به مقوله اشتغال و اقتصاد مقاومتی داریم به طوری كه فارغ التحصیلان رشته های فنی ما بتوانند جوابگوی نیازهای بازار كار باشند و آمادگی اشتغال را داشته باشند. حتی در افق های دور صادرات نیروی كار را پیش بینی كردیم و برای تحقق آن باید استانداردهای آموزشی را با استانداردهای جهانی كار منطبق كنیم. اگر قرار باشد نیروی كار ما به كشورهای منطقه صادر شود و بتوانند از عهده كار در جای دیگری هم بر بیاید باید دستگاه های متولی كار و اشتغال هم،پای كار بیایند و به ارتقای استانداردهای كار كمك كنند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تاكید بر اینكه متاسفانه هنوز نیازهای بازار كار در جامعه ما مشخص نیست،اظهار كرد: گله مندی ما این است كه هیچ كس آینده مشاغل را برای ما تصویر نمی كند كه بدانیم در ۱۰ سال آینده چه مشاغلی و با چه نیازهایی مورد احتیاج جامعه است و معمولا دست به عصا راه می رویم.
محمدیان افزود: هرچند دروس به نحوی طراحی شده اند كه دانش آموز ما از پایه مهارتی برخوردار باشد و اگر تغییراتی در بازار كار ایجاد شد فارغ التحصیلان با گذراندن یك دوره مهارتی به روزآور شوند اما انتظار داریم از فرآیندهای اشتغال در جامعه مطلع باشیم و استانداردهای جدید مشاغل را تدوین كنیم.
وی با بیان اینكه امروز بسیاری از مشاغل و مهارت ها دستخوش تغییر شده اند، گفت: به عنوان مثال در گذشته رشته مكانیك را داشتیم اما امروز به دلیل تغییرات صنعت خودرو، رشته «مكاترونیك» كه تلفیقی از مكانیك، الكترونیك و برق است، ایجاد شده است زیرا دیگر در مجموعه ایران خودرو یك مكانیك قدیمی نمی تواند كار كند و باید حتما از آموزش های نوین برخوردار شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاكید كرد: انتظار داریم بنگاه های اقتصادی، بخش صنعت و وزارت كار بتوانند آینده مشاغل را برای ما تصویر كنند تا استانداردهای آموزشی جدید را تدوین كنیم. این یك حلقه مفقوده است و ما دچار كمبود در این زمینه هستیم و حتما باید در توسعه و برنامه ریزی رشته ها با احتیاط پیش برویم.
محمدیان با بیان اینكه مردم باید بدانند ۱۰ سال از آخرین زمان انتشار استانداردهای كار ما گذشته است، گفت: استانداردهای كار فعلی تحت عنوان «مجموعه هشتم» در اختیار ماست و در سال های اخیر چند بار مكاتبه با وزارت كار و بخش های دیگر صنعت داشتیم تا استانداردها را به روزآوری كنند اما جوابی نگرفتیم. قرار نیست هزینه و نیروی آماده به كار تربیت كنیم اما وقتی از سیستم بیرون رفتند كارآمدی نداشته باشند. امید است دستگاه های متولی كمك كنند و آموزش و پرورش در این میدان تنها نباشد.
وی تاكید كرد: وقتی در نظر داریم ۵۰ درصد دانش آموزان را به سمت رشته های فنی هدایت كنیم باید در مسیری پیش برویم كه آنان با بصیرت انتخاب رشته كنند و به خانواده ها اطمینان بدهیم كه بازار كار برای فرزندانشان مهیاست. باید هنرآموزی كه سه سال در هنرستان می ماند، توانمندی و شایستگی حرفه ای در سطح یك، دو و یا سه به دست آورد، به این معنا كه حداقل به سطح دو در فنی و حرفه ای و به سطح سه در شاخه كاردانش برسد و توانمند شود.