قیمت خانه در ارزان ترین مناطق تهران

قیمت خانه در ارزان ترین مناطق تهران به گزارش کار در محل، منطقه ۱۸ با متوسط قیمت ۴۲ میلیون تومان در هر متر مربع ارزان ترین محدوده در بازار مسکن شهر تهران است. رتبه های بعدی هم به ترتیب به مناطق ۱۹ با ۴۸ میلیون و منطقه ۱۶ با متری ۴۹ میلیون تومان متعلق می باشد.


به گزارش کار در محل به نقل از ایسنا، منطقه پنج در غرب پایتخت مطابق معمول ماهها و سال های گذشته پرمعامله ترین منطقه در بازار مسکن شهر تهران به حساب می آید که مرداد سال جاری هم ۱۴ درصد کل قراردادهای خرید و فروش آپارتمان در تهران را به خود اختصاص داد.
بعد از آن منطقه ۱۰ قرار دارد که ۹.۷ درصد معاملات را در بر گرفت. منطقه ۲ با سهم ۸.۱ درصدی از قراردادهای خرید و فروش آپارتمان رتبه سوم را از آن خود کرد. منطقه ۴ هم ۷.۷ درصد معاملات را در بر گرفت و حائز رتبه چهارم شد. مناطق ۷ و ۸ هرکدام با ۶.۱ درصد در جایگاههای بعدی قرار گرفتند. از بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران بیشتر از ۵۰ درصد معاملات در شش منطقه مذکور انجام شد.
اما مسئله قابل توجه آن است که رشد قیمت مسکن در مناطق پرتقاضای تهران کاسته شده است. مرداد ۱۴۰۳ متوسط افزایش قیمت مسکن در کل شهر تهران ۱۶.۸ درصد بود. این عدد برای منطقه پنج ۱۵ درصد و منطقه ۱۰ به میزان ۱۰ درصد بود.
از سوی دیگر در منطقه یک با میانگین قیمت ۱۷۹ میلیون تومان در هر متر مربع بعنوان گران ترین محدوده پایتخت میزان رشد قیمت ظرف یک سال گذشته ۳۳ درصد بوده که با عنایت به رکود معاملاتی علت آن مشخص نمی باشد. البته منطقه یک جزو مناطق پرمعامله محسوب نمی شود و مرداد سال جاری با ۱۹۷ فقره معامله در رتبه هشتم را در میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران از آن خود کرد. بنابراین با عنایت به حجم پایین خرید و فروش در این منطقه و در نظر گرفتن این نکته که در روش آمار بانک مرکزی وزن معاملات لحاظ نمی شود میزان رشد قیمت آن هم مبنای دقیقی جهت بررسی شرایط آن نیست.
در سوی مقابل منطقه ۱۸ با متوسط قیمت ۴۲ میلیون تومان در هر متر مربع ارزان ترین محدوده شهر تهران است. رتبه های بعدی هم به ترتیب به مناطق ۱۹ با ۴۸ و ۱۶ با متری ۴۹ میلیون تومان متعلق می باشد.
در منطقه ۱۵ میانگین قیمت هر متر مسکن ۵۰ میلیون، منطقه ۱۷ هر متر خانه ۵۲ میلیون و منطقه ۲۰ به میزان ۵۲.۵ میلیون تومان است که جزو مناطق با قیمت مناسب محسوب می شوند.
مطابق اعلام بانک مرکزی، متوسط قیمت معاملاتی ارزیابی شده در گزارش، صرفاً تصویر کلی از تحولات قیمتی در شهر تهران را ارائه می کند که با عنایت به ناهمگن بودن واحدهای مسکونی معامله شده (به لحاظ ناحیه، محله، طبقه، وضعیت مشاعات همچون پارکینگ، انباری، آسانسور، کیفیت ساخت و سایر عوامل، ضروری است موارد مذکور در مقایسه قیمتهای محاسبه شده در ماههای مختلف بخصوص در سطح مناطق مدنظر قرار گیرد.


نکته ای که باید به آن توجه گردد کاهش تدریجی سهم معاملات واحدهای نوساز است. این مسئله می تواند از عواملی همچون پایین آمدن قدرت خرید و کاهش ساخت و ساز نشأت بگیرد. مرداد ۱۴۰۳ سهم واحدهای با عمر بنای تا پنج سال ساخت از کل معاملات ۲۷ درصد بود. در حالیکه ۱۰ سال قبل این عدد به ۵۸ درصد می رسید.
درمورد قیمت هم در مرداد ۱۴۰۳ متوسط قیمت هر متر مسکن در شهر ۸۸.۵ میلیون تومان بوده که در مقایسه با سال قبل ۱۶.۸ درصد و نسبت به ماه قبل ۱.۲ درصد رشد داشت. با عنایت به تورم عمومی حدود ۳۵ درصد میتوان گفت میزان رشد قیمت مسکن نصف افزایش تورم عمومی بوده که از پایین بودن جذابیت بازار ملک امسال حکایت دارد.




منبع:

1403/06/31
11:41:33
0.0 / 5
161
تگهای خبر: بانك , خرید , ساخت و ساز , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
کار در محل

كار در محل

کار در محل سفارش دهنده

kardarmahal.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار در محل محفوظ است