در صورت حمله نظامی به ۶ بندر و پایانه نفتی اشغالگران

پاشنه آشیل اقتصاد رژیم صهیونیستی کجاست؟

پاشنه آشیل اقتصاد رژیم صهیونیستی کجاست؟ کار در محل: تحلیل گران سیاسی درباره ی پاسخ محور مقاومت به جنایات اخیر صهیونیست ها در ایران و لبنان معتقدند که طیف گسترده ای از اهداف نظامی در اسرائیل وجود دارند اما بهترین هدف راه بردی و بلندمدت، تشدید محاصره دریایی صهیونیست ها در مدیترانه باشد که در جنگ 9 ماهه غزه لطمه های شایان توجهی به بنادر این رژیم وارد شده است و در صورت گسترده تر شدن درگیری های نظامی رگ حیاتی اقتصادی این رژیم به خطر خواهد افتاد.



به گزارش کار در محل به نقل از ایسنا، هر چند رژیم صهیونیستی از شروع تاسیسش گرفتار بحران های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مختلفی بوده است اما عملیات طوفان الاقصی، ضربه مهلکی به این رژیم اشغالگر خصوصاً در عرصه اقتصاد زد. از همین رو، لطمه پذیری های اقتصادی به عنوان پاشنه آشیل فعلی این رژیم کودک کش، از طرف مفسرین به دقت دنبال می شود.

با ترور شهید اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران و ترور شهید فواد شکر فرمانده ارشد حزب الله لبنان در بیروت محور مقاومت اعلام نمود که پاسخ این جنایت ها قطعی و سنگین خواهد بود.

رهبر معظم انقلاب نیز در پیامی به مناسب شهادت شهید هنیه با بیان اینکه رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه ی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه مجازاتی سخت برای خودرا نیز فراهم ساخت، تاکید کردند: ما در این حادثه ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه ی خود می دانیم.
تحلیل گران سیاسی درباره ی پاسخ محور مقاومت به این جنایات معتقدند که طیف گسترده ای از اهداف در اسرائیل وجود دارند اما بهترین هدف راه بردی و بلندمدت، تشدید محاصره دریایی صهونیست ها در مدیترانه باشد. در گزارش پیشرو به پاشنه آشیل اقتصاد رژیم صهیونیستی در صورت بروز درگیری های نظامی گسترده تر پرداختیم.

نقش بنادر در اقتصاد اشغالگران صهیونیست

رژیم صهیونیستی که برمبنای آمار بانک جهانی، کشور درآمد بالایی به حساب می آید، بخش فناوری و صنعتی توسعه یافته ای دارد. همین طور این رژیم، بخش کشتیرانی تجاری شامل ۶ بندر و پایانه نفتی مهم دارد. این بنادر در جنگ غزه، متحمل لطمه های شدیدی شدند و در صورت شعله ور شدن جنگ در شمال سرزمین های اشغالی، لطمه های بدتری هم خواهند دید. این بنادر عبارتند از:


بندر حیفا
حیفا بندر اصلی رژیم صهیونیستی است که سالانه حدود ۳۰ میلیون تن بار و بالاتر از ۲ میلیون مسافر را جابجا می کند. این بندر که یکی از بزرگترین بنادر در شرق مدیترانه است، در ساحل شمالی مدیترانه در نزدیکی خلیج حیفا واقع شده و توسط دو موج شکن احاطه شده است. با ادامه تجاوزات رژیم اسرائیل به نوار غزه، اقتصاد این رژیم همچون ترانزیت کالاها در بندر حیفا، به مانع خورد. روزنامه رای الیوم در دسامبر سال ۲۰۲۳ گزارش کرد دولت اردن، توقف استفاده از بندر حیفا برای صادرات کالاهای اردنی به بازارهای اروپا و آمریکا را علنا اعلام نمود.
بندر اشدود
بندر اشدود که در سال ۱۹۶۵ افتتاح شد، در دهانه رودخانه نهال لاخیش، تنها در ۴۰ کیلومتری تل آویو قرار دارد. این بندر، دومین بندر تجاری بزرگ رژیم صهیونیستی است که پاسخگوی محموله های فله ای، کالاهای کانتینری و نفتکشها است. صادرات و واردات مواد شیمیایی، کود، مرکبات، غلات، زغال سنگ، محموله های عمومی و خودرو از این بندر صورت می گیرد. موقعیت راهبردی اشدود در نزدیکی مراکز تجاری رژیم صهیونیستی و شبکه های حمل و نقل سراسری، این بندر را به یک مرکز شلوغ تبدیل نموده است. این بندر گسترش یافته است تا بتواند کشتی های پاناماکس را بپذیرد و شرکت های بزرگ کشتیرانی از اشدود فعالیت می نمایند. این شهر بندری به علت پالایشگاه نفت خود که یکی از بزرگترین پالایشگاه های رژیم صهیونیستی است، معروف است. همین طور شرکت های داروسازی و صنایع ساختمانی را در خود جای داده است. تجهیزات رادار و ابزارهای جنگ الکترونیک نیز در اینجا تولید می شوند. بندر اشدود دارای ۵۰ هزار متر مربع انبار سرپوشیده شامل ۲۸۰۰ متر مربع انبار برای نگهداری مواد شیمیایی خطرناکست.
بندر ایلات
بندر ایلات در نزدیکی خلیج عقبه در دریای سرخ واقع شده است و می تواند انواع محموله ها را جابجا کند و همین طور خدمات نگهداری و تعمیر کشتی را ارائه می دهد. این بندر در سال ۱۹۵۵ افتتاح شد و عمدتاً برای دریافت واردات خودرو از کشورهای خاور دور استفاده می شود. ایلات مسیر کشتیرانی کوتاه تری را ارائه می دهد برای اینکه کشتی هایی که از رژیم صهیونیستی حرکت می کنند می توانند بدون عبور از کانال سوئز، به اقیانوس هند برسند. این بندر در سال ۲۰۱۹ خصوصی شد.

بندر ایلات دروازه جنوبی رژیم صهیونیستی و ورودی دریایی آن به خاوردور و استرالیا است، تمام فعالیت بندر ایلات فقط به شرق دور و استرالیا است و همه کشتی ها مجبور به عبور از باب المندب (تنگه ای که آسیا را از آفریقا جدا می کند و در کنار آن یمن قرار دارد) هستند. این بندر نسبت به بنادر مدیترانه ای اشکلون و حیفا اهمیت کمتری دارد اما تنها روزنه رژیم صهیونیستی به روی دریای سرخ است که از کشتیرانی بوسیله کانال سوئز مصر اجتناب می کند. بر اساس گزارش وب سایت «کالکالیست» ۱۴۹ هزار خودرو در سال ۲۰۲۳، از شرق وارد ایلات شد اما از شروع ۲۰۲۴، حتی یک خودرو هم به این بندر وارد نشده است.
بندر تل آویو
این شهر که به نام محلی نامال تل آویو شناخته می شود، یک مرکز تجاری معروف و یک بندر تفریحی است که می تواند چند قایق تفریحی را در خود جای دهد. بندر تل آویو در سال ۱۹۳۶ به عنوان نخستین بندر رژیم صهیونیستی در دهه ۱۹۳۰ تاسیس شد. تل آویو در سال ۱۹۳۸ با یک اسکله فعال برای پذیرش کشتی های کوچک و کشتی های ماهیگیری عملیاتی شد. با این وجود، با ظهور حمل و نقل کانتینری در اواخر دهه ۱۹۰۰ و ساخت بنادر بزرگتر، این بندر متروک شد. در فاصله سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸، ساختمان های بندر بازسازی شدند و زیرساخت های آن برای تبدیل آن به یک مرکز سرگرمی، بازطراحی شدند.
بندر حضره
بندر حضره در شمال سرزمین های اشغالی و نزدیک به شهرهای تل آویو و حیفا واقع شده است. این بندر، تاسیساتی در اندازه متوسط دارد که شامل یک پایانه زغال سنگ و نفت کوره است که به دو نیروگاه اصلی منطقه خدمت رسانی می کند. این بندر شامل یک اسکله نفتی ۲۲۰۰ متری، یک سیستم نقاله خودکار زغال سنگ و یک اسکله نفتکش برای دریافت محموله های نفت کوره است. این شهر بندری همین طور یکی از بزرگترین کارخانه های نمک زدایی جهان را در خود جای داده است. نیروگاه اوروت رابین که نیروگاه اصلی رژیم صهیونیستی است، در نزدیکی این تاسیسات بندری قرار دارد.
بندر اشکلون
پایانه نفتی اشکلون در ۲ مایل دریایی از شهر اشکلون و ۱۰ مایلی از اشدود قرار دارد. این بندر که توسط شرکت خط لوله ایلات اشکلون اداره می شود، یک بندر بزرگ در حوزه خرید و فروش فرآورده های نفتی و مشتقات است. این تاسیسات، به منطقه صنعتی رژیم صهیونیستی خدمت می کند و هر سال بالاتر از ۱۰۰۰ کشتی وارد آن می شوند. این بندر شامل سه اسکله CBM برای تخلیه و جابجایی نفت کوره، ال پی جی، بنزین و محصولات دیگر است. اشکلون با اهمیت ترین پایانه واردات نفت رژیم صهیونیستی است که روزانه حدود ۱۸۰ هزار بشکه در روز نفت را جابجا می کند. این پایانه نزدیک غزه است و مدت کوتاهی بعد از شروع جنگ غزه، بسته شد.

بسته شدن درهای بنادر رژیم صهیونیستی بعد از شروع جنگ غزه

نیروهای مسلح یمن از شروع جنگ غزه، اعلام نمودند تا زمان متوقف شدن جنایات جنگی رژیم صهیونیستی مقابل مردم فلسطین، کشتی های در رابطه با این رژیم و حامیان آنرا در دریای سرخ، هدف حملات نیروهای مسلح یمن قرار خواهد داد. حملات یمنی ها به کشتی های اشغالگران در دریای سرخ و هدف قرار دادن تنها بندر اشغالی در این گذرگاه دریایی، خسارت اقتصادی زیادی به رژیم اشغالگر وارد کرد. بندر ایلات در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی در غزه نه فقط از جانب یمن، بلکه از طرف عراق و بحرین نیز مورد حملات مکرر موشک های بالستیک و پهپادها قرار گرفت که منجر به تحمیل خسارات اقتصادی قابل توجهی به اشغالگران شد.

به دنبال این حملات، شرکت های بزرگ کشتیرانی، خصوصاً آن هایی که قصد تحویل کالا به اشغالگران را داشتند، حرکت خودرا به سمت بندر ایلات و نیز فعالیت کشتیرانی خودرا در دریای سرخ متوقف کردند. اقدامات نیروهای مسلح یمن، صدها کشتی باری را به پیمودن مسیری طولانی تر و در حدود چهار هزار مایل به سمت آفریقا و از آن جا به اروپا وادار کرده و این وضعیت، موجب افزایش قابل توجه هزینه های حمل و نقل شده است. این بندر که عمدتا، متمرکز بر مبادلات محموله های فله ای، پتاس، واردات خودرو و کانتینر است، به طرز قابل توجهی کوچک تر از بنادر مدیترانه ای اشدود و حیفا است اما تاثیر حملات نیروهای مسلح یمن بر تجارت رژیم صهیونیستی مشهود بوده است.

گدعون گلوبر، مدیر بندر ایلات با اذعان به ورشکستگی این بندر، اظهار کرده بود: یمنی ها درهای رسیدن به اینجا را بسته اند.

بندر ایلات به علت کاهش ۸۵ درصدی فعالیت در نتیجه حملات یمنی ها به کشتی ها در دریای سرخ اعلام ورشکستگی کرد و مقامات بندر از دولت اشغالگر درخواست کمک کردند.

همچنین، اداره بندر ایلات در مارس، اعلام نمود می خواهد نیمی از ۱۲۰ کارمند خودرا به علت سطح پایین فعالیت اخراج کند. اتحادیه اصلی کارگران در سرزمین های اشغالی اعلام نموده بود بندر ایلات به علت بحران در کشتیرانی در دریای سرخ، ضربه مالی سنگینی خورده است و نیمی از کارگران بندر در معرض خطر از دست دادن شغل خود هستند.

نگرانی رژیم صهیونیستی از گسترش ورشکستگی به سایر بنادر

پس از اعلام ورشکستگی بندر ایلات که مهم ترین بندر رژیم صهیونیستی در دریای سرخ واقع در جنوب سرزمین های اشغالی است، مقامات صهیونیستی از گسترش ورشکستگی به سایر بنادر پراهمیت مانند بندر «اشکلون» و «حیفا» در دریای مدیترانه نگران شدند.

با وجود کریدور زمینی که بعد از شروع جنگ غزه، از امارات برای انتقال کالاها به رژیم صهیونیستی به وجود آمد تا محموله های دریایی از دریای سرخ محل حملات انصارالله عبور نکنند و بعد هم در بندر ایلات مورد هدف قرار نگیرند اما این کریدور نتوانست جایگزینی برای محموله های دریایی باشد که از آسیا می آیند.

سرنوشت بنادر رژیم صهیونیستی در صورت گشایش جبهه جدید

بندر اشدود درحال آماده شدن برای سناریوهای تشدید تنش از شمال با حزب الله است، برای اینکه این بندر و بندر حیفا در تیررس موشک های حزب الله قرار دارند. شاؤول اشنایدر، رییس هیئت مدیره بندر اشدود هشدار داد اگر جبهه جنگ در شمال سرزمین های اشغالی گشوده شود، همه بنادر رژیم صهیونیستی به جز بندر اشدود، در پی تنش در شمال و بسته شدن بندر ایلات کار نخواهند کرد.

اشنایدر در مصاحبه با روزنامه عبری «معاریو» توضیح داد: بندر اشدود تنها بندر دولتی است و در عین حال اظهار داشت که تل آویو عملا یک دولت جزیره ای است و ۹۹ درصد کالاها بوسیله دریا به اراضی اشغالی می رسد.

وی با اشاره به اینکه این بندر، دروازه دریافت ۴۰ درصد از کالاهای وارداتی است، تصریح کرد: اشدود بتازگی با کشتی های خود هم به نهادهای امنیتی و نظامی اشغالگران و هم به آمریکایی ها خدمت کرده است. اشنایدر همین طور ادعا نمود بندر اشدود یک تاسیسات راهبردی است که در زیر رگبار موشک هم فعالیت می کند.
در این میان، یک رسانه اسرائیلی نسبت به دست کم گرفتن یمنی ها هشدار داد. روزنامه اسرائیل هیوم با هشدار نسبت به دست کم گرفتن تهدید یمن، به نتایج جهانی آن اشاره نمود و اصرار کرد که آمریکایی ها و اروپایی ها قادر به مقابله با این تهدید نیستند.

یوئل گوزانسکی، محقق امنیتی رژیم صهیونیستی از «موسسه مطالعات امنیت ملی» هشدار داد تهدید یمن را نباید دست کم گرفت و حتی درباره ی یک جنگ تمام عیار با یمن هشدار داد. گوزانسکی نسبت به توانایی های یمنی ها ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت که آنها می دانند چگونه موشک، پهپاد و قایق های انفجاری تولید کنند. به علاوه، این تحلیلگر اسرائیلی هشدار داد اسرائیل نمی داند چگونه همزمان با یمن، عراق، ایران، لبنان، سوریه و نوار غزه روبرو شود.

خرید بندر در قبرس از ترس جنگ با حزب الله

روزنامه اسرائیل هیوم در ۱۱ مارس گزارش کرد رژیم صهیونیستی بدنبال ایجاد بندری در کشور جزیره ای مدیترانه ای قبرس است تا در صورتیکه بندر حیفا در جنگ با حزب الله بسته شود، از آن استفاده نماید. ایجاد یک بندر در لارناکا برای رژیم صهیونیستی، برای اجتناب از وضعیت جنگی که طی آن، تدارکات تجاری و نظامی قطع شده، نیاز فوری است. به ویژه، رژیم صهیونیستی از این واهمه دارد که بندر حیفا در شمال سرزمین های اشغالی، به علت جنگ تمام عیار با حزب الله بسته شود. جنبش مقاومت لبنان حدود ۱۵۰ هزار راکت و موشک همچون موشکهایی دارد که می توانند حیفا و حتی تل آویو را هدف قرار دهند.

روزنامه یدیعوت آحارونوت در آن زمان، در گزارشی نوشته بود: تل آویو با خرید یک بندر در قبرس بدنبال دستیابی به ۲ هدف اصلی است: نخستین مورد استفاده از این بندر برای بازرسی کشتی های حامل کمک های بشردوستانه پیش از رسیدن به اسکله یا بندری است که آمریکا، برای ایجاد آن در سواحل غزه تلاش می کند. دوم رفع محاصره بنادر اشغالگران است. این اقدام قسمتی از کوشش های تل آویو برای یافتن مسیرهای دریایی برای انتقال کالا به اراضی اشغالی در پاسخ به چالش های فعلی و چالش هایی است که ممکنست درآینده برای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و برای خدمات لجستیک دریایی، به وجود بیایند.

اما برخلاف گزارشهای خبری، هدف اصلی از تاسیس بندر در قبرس، انتقال کمکها به غزه نیست. یک منبع مطلع به اسرائیل هیوم اظهار داشت: رژیم صهیونیستی همین طور می خواهد بندر لارناکا، قسمتی از یک محور حمل و نقل جایگزین برای اتصال اروپا و هند بوسیله این رژیم باشد. رژیم صهیونیستی امیدوار است بتواند چنین مسیری را در قالب نرمال سازی آینده روابط با عربستان سعودی بوجود آورد. رژیم صهیونیستی، بندر لارناکا را اداره خواهدنمود و مسائل بازرسی امنیتی توسط شرکت های تابعه رژیم صهیونیستی صورت خواهد گرفت.





منبع:

1403/05/13
10:51:40
0.0 / 5
264
تگهای خبر: ابزار , اقتصاد , بانك , تداركات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
کار در محل

كار در محل

کار در محل سفارش دهنده

kardarmahal.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار در محل محفوظ است