سالنامه اقتصاد ۱۴۰۲،
قطار سریع السیر تهران - مشهد شاید وقتی دیگر
کار در محل: به گزارش کار در محل، باآنکه تلاش هایی برای اجرای عملیات قطار سریع السیر تهران - اصفهان صورت گرفته است؛ اما در حالیکه وزیر راه و شهرسازی وعده داده بود عملیات قطار سریع السیر مسیر تهران - مشهد هم از ۱۴۰۲ شروع می شود، هنوز خبر رسمی از این مورد شنیده نشده است.
به گزارش کار در محل به نقل از ایسنا، با وجود تاکید بر حمل و نقل از راه ریل و قطار، وضعیت ناوگان و خطوط ریلی در کشور، چندان مناسب نمی باشد. دراین میان باآنکه در سالهای گذشته بارها مبحث قطارهای پرسرعت در ایران مطرح شده، اما چندان راه به جایی نبرده است. همچون خطوط پرتردد که برای سریع السیر شدن در نظر گرفته شده، مسیر تهران-مشهد و تهران - قم -اصفهان است؛ علیرغم این هنوز خبری از به سر انجام رسیدن این دو پروژه نیست.
مبحث ساخت پروژه راه آهن سریع السیر اصفهان- قم - تهران- مشهد از دولت دهم عنوان شد و دسترسی به سرعت ریلی ۳۵۰ کیلومتر در ساعت هم در این پروژه مطرح بود؛ در آن زمان این طور عنوان شد که حدود ۶۰ درصد زیرسازی این پروژه انجام شده و مذاکره با چینی ها برای انجام عملیات روسازی هم در حال انجام می باشد.
در دهه ۸۰، تلاش هایی برای جذب سرمایه چینی ها در جهت تأمین سرمایه پروژه برقی سازی مسیر ریلی تهران-مشهد صورت گرفته بود. در مقطعی از زمان هم اسامی کشورهایی مانند چین، روسیه، آلمان و حتی اسلوونی در بین سرمایه گذارها احتمالی پروژه ریلی ایران مطرح بود، همینطور در سال ۱۳۹۶، قرارداد تجاری برقی کردن راه آهن تهران-مشهد میان شرکت راه آهن و یک کنسرسیوم ایرانی- چینی به امضا رسید اما در نهایت سال ۱۳۹۹ اعلام گردید که به علت تحریم ها، سرمایه گذاری خارجی در این پروژه منتفی شده است.
در کنار برقی سازی راه آهن تهران -مشهد، یکی دیگر از پروژه هایی که این سال ها مورد توجه قرار داشت، سریع السیر کردن این مسیر ریلی بود. رستم قاسمی -وزیر فقید راه و شهرسازی- فروردین ۱۴۰۱ گفته بود که پروژه قطار سریع السیر تهران مشهد در دستور کار قرار گرفته و باید منابع آن خارج از بودجه کشور تأمین شود؛ او چند ماه بعد هم اعلام نمود که مبحث ایجاد این خط ریلی جدید بررسی و گزارش مطالعات اولیه آن عرضه می شود و حتی عنوان شد که این پروژه تا پایان دولت سیزدهم به سر انجام می رسد.
پیگیری وعده رستم قاسمی توسط مهرداد بذرپاش
بعد از رستم قاسمی، مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- از اسفند ۱۴۰۱، به پروژه ی قطار سریع السیر مسیر تهران - مشهد اشاره نمود و وعده داد که از ۱۴۰۲، عملیات آن آغاز می شود؛ پروژه ای که به قول او، سالهای متمادی روی زمین مانده بود اما حالا جمع بندی ها انجام شده و مذاکرات رو به انجام است به جهت اینکه این پروژه عملیاتی شود.
وی همینطور تیر ماه ۱۴۰۲، در بازدید از پروژه قطار سریع السیر اصفهان-تهران، با تکیه بر راه اندازی قطارهای سریع السیر بعنوان یکی از اولویت های دولت سیزدهم، اطلاع داد که پروژه قطار تندرو مشهد- تهران در آستانه قرارداد است و پیشنهاد کرد مسیر اصفهان-تهران-مشهد به صورت یکپارچه زیر پوشش قطار سریع السیر قرار گیرد.
سید میعاد صالحی -مدیرعامل شرکت راه آهن- هم در بازدید از پروژه قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان اجرای پروژه های قطار سریع السیر در کشور را ضروری دانست و اظهار داشت: هر چند هزینه راه اندازی قطار سریع السیر بیشتر از قطار عادی است اما این کار به لحاظ فناوری ارزش بالایی دارد و با اجرای آن یک جهش نسلی در حوزه فناوری ریلی کشور اتفاق می افتد.
بذرپاش همینطور شهریورماه پیگیری طرح قطار سریع السیر را دستور رئیس جمهور دانست و اظهار داشت: منابع طرح را از جای دیگری تأمین می نماییم، که کریدور زنجیره قطار سریع السیر کشور از مشهد به تهران و از تهران به اصفهان تا شیراز و بندعباس و در انتها به دریا وصل شود. از این طرف هم به تبریز و غرب کشور و مرز ترکیه اتصال پیدا کند.
او در رابطه با طرح قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان توضیح داد: زیرسازی طرح قم به اصفهان قدری کامل تر شده و طرح را کامل دنبال می نماییم. اقدام های لازم برای تمدید فایناس انجام شده، پیمانکار این طرح یکی از شرکتهای چینی است، طرح قطار سریع السیر تهران به مشهد هم با یک شرکت دیگر امضا خواهد شد.
تامین اعتبار پروژه قطار سریع السیر اصفهان-قم-تهران
دراین میان در حالیکه پروژه قطار سریع السیر اصفهان-قم-تهران، به علت عدم تأمین فاینانس و مجوزات لازم برزمین مانده بود، مهر ماه اعلام گردید مصوبه تأمین اعتبار پروژه قطار سریع السیر اصفهان-قم-تهران ابلاغ گردیده است. محسن منصوری -معاون اجرایی رئیس جمهور- دیماه ۱۴۰۲ در این خصوص اظهار نمود: مهم ترین مساله این پروژه تأمین مالی است، اما دولت تمامی ظرفیت خویش را برای فعال سازی پروژه به کار خواهد بست.
با این حال، در آخرین اظهار نظرات در رابطه با وضعیت قطار سریع السیر تهران - مشهد، بذرپاش بهمن ماه ۱۴۰۲ اظهار داشت: به صورت کلی قطار سریع السیر از رئوس اصلی هدف گذاری ماست که با شرکتهای خارجی این مورد را پیگیری می کنیم؛ اما برای سال آینده جزئیات دقیق تری را اعلام خواهیم کرد.
ازاین رو باآنکه فرایند عملیات تهران - قم - اصفهان درحال انجام است؛ اما به نظر می آید یک سال دیگر هم از این وعده گذشت و همچنان پروژه سریع السیر کردن خطوط ریلی تهران - مشهد، به علت مسائلی همچون تأمین مالی و ابهام در حضور شرکتهای خارجی به علت تحریم ها معطل مانده است.
منبع: kardarmahal.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب