به گزارش کار در محل به نقل از مهر؛ محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران عنوان کرد: مبحث حمل و نقل مهم ترین مشکل مردم تهران است ما در تهران با دو مبحث آلودگی هوا و ترافیک مواجه هستیم. شورای ششم و مدیریت ششم برنامه ای که داشتند و تصویب کردند نگاه ویژه به حمل و نقل است در بودجه سال جاری ۲۸ هزار میلیارد تومان به حمل و نقل اختصاص دادیم. در ضمن سالیان اخیر نوسازی ناوگان مورد اهمیت نبود امر مهمی که در تمام حوزه ها باعث مشکلات عدیده شد پس شورای ششم این نگاه ویژه را به خرج داد. وی ادامه داد: این ۲۸ همت رقمی بیشتر از ۵۰ درصد بودجه شهرداری را تصرف می کند اما آنچه اتفاق افتاده است رقمی دو برابر این عدد است. هرمزی با اشاره به اینکه عقب ماندگی مان در زمینه حمل و نقل تنها در ارتباط با سخت افزار نبوده و به نرم افزار هم مربوط می شد، اشاره کرد: ما در سه حوزه برای خود تکلیف ایجاد کردیم برای مثال در زمینه مترو روزی که مدیریت شهری را برعهده گرفتیم ۱۳۹ ایستگاه مترو فعال داشتیم. خط ۶ و ۷ متر تهران افتتاح نشده بود. ما در سال قبل و جاری خط ۶ را به عاقبت رساندیم. خط ۷ را هم سال جاری تکمیل خواهیم کرد و با این اتفاق روزانه ۶۰ هزار مسافر بیشتر را جا به جا می نماییم. معاون شهردار تهران عنوان کرد: بدین سان منطقه کم برخوردار شمال غرب تهران را وارد مدار کردیم. یا در دوره های قبلی خط ۶ مترو به صورت جزیره ای افتتاح شده بود و ما به افتتاح ایستگاه های میانی آن پرداختیم. امروز طبق آمار ۱۱۶۷ دستگاه واگن قطار مترو داریم. وی با تاکید بر اینکه این تعداد طی ۲۵ سال اتفاق افتاده اما دولت فعلی برنامه ای ویژه برای نوسازی ناوگان داشت، اظهار داشت: قرارداد واردات ۶۳۰ دستگاه واگن با بی توجهی دولت قبل مواجه گردید اما با کمک دولت فعلی در مهرماه سالجاری ال سی کار باز شد. البته تعداد این واگن ها افزایش پیدا کرد و به ۷۹۱ دستگاه واگن رسید و ساخت آن شروع شد. هرمزی بیان نمود: ما تاییدیه قطار ملی را گرفتیم؛ اتفاق مهمی که می افتد ساخت ۸۵ درصد واگن ها در داخل کشور است. ساخت ۱۱۳ دستگاه آن را دولت پذیرفت. تاییدیه سیر آن هم روز گذشته ازطریق یک شرکت لهستانی صادر شد و قطار ملی بزودی زیر بار تولید می رود. تفاهم ساخت ۲۵۹ واگن هم امضا شده که مجموعاً با تعدادی که از چین وارد می شود این عدد به ۱۱۶۳ دستگاه واگن می رسد که برابر تعدادی است که در طول این ۲۵ سال به شهر اضافه شده است. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اشاره کرد: قدم اول این بود که با کمک دولت مبحث واگن را تعیین تکلیف نماییم که سرفاصله ها رعایت بشود. به این دلیل ۷۹۱ دستگاه را بوسیله منابع اعتباری با شرکای چینی پیش می بریم. میانگین سرفاصله فعلی ما ۷ دقیقه است و با این اتفاق به ۴ دقیقه می رسد و استاندار جهانی چیزی بین ۳ تا ۴ دقیقه است. وی به حوزه اتوبوسرانی نیزاشاره کرد و عنوان کرد: در دوره قبلی تنها ۱۳۰ دستگاه اتوبوس نوسازی شده بود و هم اکنون بیشتر از ۵۰ درصد ناوگان ما غیر فعال و فرسوده قطعی است. کیفیت ناوگان هم فرسودگی ۸۰ درصد دارد. پس این ما را مجاب به بازسازی کرد. سال جاری قرارداد بازسازی ۳۰۰۰ و تولید ۱۰۰۰ هزار دستگاه داخلی داریم. مضاف بر آن برای واردات اتوبوس برقی که نگاه ویژه شهردار تهران و وزیر صمت به برقی سازی تهران است قراردادهای تأمین اتوبوس های برقی را هم دنبال می نماییم. هرمزی عنوان کرد: امیدوار هستم تا شب عید بعضی از این اتوبوس های برقی را وارد مدار نماییم. قرارداد واردات ۲۰۰۰ اتوبوس برقی را امضا کردیم. حل مسائل زیرساختی برقی سازی پایتخت با کمک دولت در حال تکمیل است. در زمینه قراردادی هم شهرداری تهران در حال پیگیری مسائل مربوطه است. این مسئله در سفر شهردار به چین نهایی شد. طبق قراردادهای سفر اخیر تیم مدیریت شهری به چین بزودی ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، ۱۰۰ هزار دستگاه موتور برقی، ۱۰ هزار دستگاه تاکسی و ۱۰ هزار ون برقی به پایتخت اضافه خواهد شد. معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه خودروهای جدید با باتری کار می کنند و زیرساخت آن در حال تکمیل است، عنوان کرد: دنیا به سمت برقی سازی حرکت می کند و ما باید به سمت آنچه به نفع مردم است و آلودگی هوا را حل می کند حرکت نماییم. در این دوره حدودا تا به امروز مجموعاً ۶۲۵۰ دستگاه تاکسی بازسازی شده است و سال جاری بیشتر از ۱۱۰۰ دستگاه نوسازی شده است. وی عنوان کرد: بعضی از تاکسی ها در سرویس مردم نیستند و در صدد تعیین تکلیفشان هستیم. پس تا شش ماه آتی به برقی سازی ناوگان و بازگردانی سرویس ها به خطوط اقدام می نماییم. باید برقی سازی را به حوزه زندگی شخصی منتقل نماییم. بار اصلی حمل و نقل عمومی را در تهران تاکسی و اتوبوس می برد مدیریت آن احتیاج به کمک بالادستی ها در زمینه سوخت و برق دارد. این یک زنجیره است که امیدوار هستم با کمک دولت اتفاق بیفتد.
منبع: كار در محل