شهید زاده با مقایسه هوای تهران در نوروز ۹۹ نسبت به سال گذشته تاكید كرد:
نقش منابع آلاینده ساكن دركیفیت هوای پایتخت
به گزارش كار در محل مقایسه ی آماری بهار ۹۸ و ۹۹ نشان داده است شروع بهار سال جاری هوا به پاكی سال قبل نبوده است.
به گزارش كار در محل به نقل از مهر برابر اطلاعات آماری شركت كنترل كیفیت هوای تهران، طی ۱۵ روز نخست سالجاری هوای پایتخت ۹ روز در شرایط پاك و ۶ روز در وضعیت قابل قبول (سالم) قرار گرفته است. درمقایسه این ایام با دوره مشابه سال قبل آمده است به رغم آنكه امسال شرایط قرنطینگی ویروس كرونا و تردد كمتر خودرو ها در شهر تهران را در شهر شاهد بودیم اما پارسال در این ایام هوای تهران ۱۴ روز پاك و ۱ روز سالم بوده است. اوضاع آب و هوایی در بهار سال قبل به صورتی بود كه تا ۱۳ خرداد ماه وضعیت هوای تهران به وضعیت ناسالم نرسیده بود.
حسین شهید زاده، مدیر عامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران با تشریح وضعیت هوای پایتخت در روزهای تعطیلات نوروز اظهار داشت: هرچند به واسطه ی تردد كمتر خودرو ها در شهر، انتظار می رفت در صورت تغییرات جوی مشابه سال قبل وضعیت هوای تهران مطلوب تر باشد، اما برابر آمار، روزهای پاك سالجاری كمتر از سال قبل است. وی عنوان كرد: دلیل اصلی آن تغییر حدود مجاز آلاینده ها و روش محاسبه شاخص روزانه است، به این صورت كه در روش جدید در غلظت پایین تری از آلاینده ها از محدوده ی پاك خارج و به وضعیت سالم و یا قابل قبول وارد می شویم. مدیر عامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران در ادامه توضیح داد: افزایش میزان تولید آلودگی از منابع ساكن را هم می توان بعنوان یكی دیگر از علل عنوان نمود، چون كه در روز ۷ ام فروردین ماه كه تعداد خودرو های در حال تردد در شهر خیلی كم بود اما وضعیت هوای تهران با افزایش ۲۰ واحد از شاخص ۵۰ روز گذشته (۶ ام فروردین ماه) یكباره به شاخص ۷۰ در روز ۷ ام فروردین ماه رسید. در بررسی های به عمل آمده با عنایت به كم بودن تردد خودرو ها در شهر، تنها وزش باد از جنوب تهران بعنوان عامل افزایش شاخص شناسایی شد كه نشان داده است آلودگی صنایع و منابع ساكن واقع در جنوب تهران بیشترین نقش را در افزایش ۲۰ واحدی غلظت آلاینده ها در پایتخت در روز مذكور داشته اند. شهیدزاده خاطرنشان كرد: طی مكاتبه ای به محیط زیست استان تهران، خواهان بررسی وضعیت آلایندگی منابع ساكن و صنایع در جنوب شهر و خارج از محدوده ی تهران شدیم. معتقدم در خیلی از روزها به واسطه وزش باد از جنوب، غرب یا جنوب غرب تهران وضعیت هوای تهران تحت تاثیر آلایندگی منابع ساكنی قرار می گیرد كه در خارج تهران واقع هستند. بعنوان مثال خیلی از صنایع در غرب تهران مستقر هستند و گاه حتی آلودگی هوای شهر كرج كه در فاصله ی كمتر از ۲۰ كیلومتری از مرز پایتخت قرار دارد بر وضعیت هوای شهر تهران تاثیر می گذارد. چون كه مستقیماً قسمتی از آن آلودگی توسط باد به تهران منتقل می گردد.
وی تصریح كرد: در نخستین سیاهه انتشاری كه از جانب شركت كنترل كیفیت هوای تهران انتشار یافت، سهم خودرو ها بعنوان منابع متحرك ۷۵ درصد مطرح شده بود اما بر مبنای سنجش های مجدد و سیاهه انتشار اخیر این سهم به ۶۱ درصد كاهش یافته و سهم منابع ساكن آلایندگی به ۳۹ درصد افزایش یافته است. به نقل از شهید زاده، آمار فوق نشان داده است در مجموع خودروهایی كه هم اكنون در شهر تردد می كنند نسبت به ۵ سال قبل پاك تر هستند البته این به مفهوم آن نیست كه كیفیت تولید خودرو ها تغییر چندانی داشته است بلكه به مفهوم سنجش مستمر آلایندگی آنها از راه معاینه فنی است. او اعتقاد دارد از وقتی كنترل و اعمال قانون خودرو های فاقد معاینه فنی از راه دوربین ها صورت گرفت سبب شد خودروهایی كه آلایندگی زیادی تولید می كردند در زمان لازم برای انجام معاینه فنی رجوع و نسبت به رفع معایب و آلایندگی خودرو های خود اقدام نمایند. شهیدزاده در انتها تصریح كرد: ضمن این كه با عنایت به تغییر روش محاسبه شاخص آلودگی هوا، نباید انتظار داشته باشیم امسال تعداد روزهای پاك نسبت به سال قبل افزایش یابد، باید معاینه فنی خودرو های دیزل بعنوان منابع متحرك آلاینده به صورت جدی تر در دستور كار قرار گیرد در عین حال به منابع ساكن و صنایع آلاینده هم توجه بیشتری شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب