شهردار تهران:

برای هوای پاك سند كم نداریم، موتورسیكلتها عامل10 درصد آلودگی هوا

برای هوای پاك سند كم نداریم، موتورسیكلتها عامل10 درصد آلودگی هوا كار در محل: شهردار تهران اظهار داشت: در سوژه حمل و نقل پاك، سند كم نداریم و بر طبق سند باید تا سال 1404 سهم دوچرخه از سفرهای درون شهری را به یك و نیم درصد برسانیم.



به گزارش كار در محل به نقل از مهر، پیروز حناچی در دومین نمایشگاه تخصصی «دوچرخه شهری و حمل و نقل پاك» كه بامداد امروز در كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان برگزار شد، با اشاره به اینكه آمار موجود از سلامتی مردم در تهران بر لزوم تغییر شرایط و ضرورت بهبود سلامت شهروندان صحه می گذارد، اظهار داشت: از تمام مردم، خبرنگاران و اعضای هیأت دولت دعوت می كنم تا به كمپین سه شنبه های بدون خودرو بپیوندند. بطور مشخص، از آقای آذری جهرمی وزیر ارتباطات بعنوان جوان ترین وزیر دعوت می كنم كه از دوچرخه استفاده نماید.
شهردار تهران در ادامه با تاكید بر اینكه امیدواریم بتوانیم به همت تك تك شهروندان میزان استفاده از دوچرخه را در شهر افزایش دهیم، اضافه كرد: در سوژه حمل و نقل پاك، سند كم نداریم و بر طبق سند باید تا سال ۱۴۰۴ سهم دوچرخه از سفرهای درون شهری را به یك و نیم درصد برسانیم. این در شرایطی است كه هم اكنون، این میزان كمتر از یك درصد است.
حناچی با اشاره به اینكه در دوره ای دوچرخه نخستین وسیله حمل و نقل بود، اشاره كرد: اواسط دهه ۴۰ در خیلی از شهرهای كوچك اصلاً خودرویی وجود نداشت و همه از دوچرخه استفاده می كردند، در تهران نیز خیلی از كسبه از دوچرخه برای رفت و آمد استفاده می كردند. الان نیز زمان آن رسیده تا به اصل خود برگردیم.
وی با اشاره به اینكه باید در این دوران اولویت ها و اهداف خودرا تعریف كرده و بر طبق آن منابع را تخصیص دهیم، افزود: اهمیت اول ما جان انسان ها است؛ واقعیت این است كه ما در تهران از پدیده موتورسیكلت ها رنج می بریم، موضوعی كه كم تر به آن توجه شده است.
شهردار تهران افزود: ۱۰ درصد از آلودگی هوای تهران به سبب وجود موتورسیكلت است، سالیانه ۷۰۰ نفر در تهران جان خودرا در تصادفات از دست می دهند كه نیمی از آنها موتورسوار هستند و بخش زیادی نیز براثر برخورد با موتور سیكلت ها فوت می كنند. این آمار تكان دهنده است چونكه معمولاً كسانی كه از موتورسیكلت استفاده می نماید از هیچ قاعده ای پیروی نمی كنند. به عقیده من باید فضای اجتماعی سنگینی مقابل این ناهنجاری شكل بگیرد چونكه برخی هیچ قاعده ای را رعایت نمی كنند و ضرورتی ندارد شهر قاعده آنها را بپذیرید.
حناچی با اشاره به اینكه ساماندهی جمعیت ۳ میلیونی موتورسیكلت سوار دشوار است، اظهار داشت: صادق خان شهردار لندن هنگامی كه بعنوان شهردار برگزیده شد سندی منتشر نمود كه وضعیت سلامت مردم شهر را نشان داد و حالا ما با استناد به آمار وزارت بهداشت می گوییم سالانه ۵۷ هزار نفر در تهران فوت می كنند و در روزهایی كه هوا آلوده تر است آمار مرگ و میر به صورت روزانه معنادار می شود. این آمارها نشان داده است آلودگی هوا ارتباط مستقیمی با میزان مرگ و میر دارد.
وی اشاره كرد: ۴ هزار و ۵۷۳ نفر در سال ۹۴ بر اثر ذرات معلق ایست قلبی كردند، همین طور بر طبق آمار وزارت بهداشت ۹.۳ درصد مردم تهران دیابت دارند كه نیمی از آنها از این بیماری خود ناآگاه هستند. از هر پنج تهرانی هم یك نفر فشار خون دارد و شیوع پرفشاری در این شهر ۱۹ درصد است.
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با تاكید بر لزوم ایجاد زمینه های لازم برای شكل گیری شهر هوشمند اظهار داشت: با همكاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری روی مسئله حمل و نقل هوشمند كار كرده و در قدم اول توافق نامه بومی سازی قطارهای مترو را آغاز كردیم و مقرر است بعد از آن، موتور، خودروی برقی و دوچرخه باتری دار را تولید كنیم؛ هر چند كه باتری دوچرخه ها در ایران تولید می شود.
وی با اشاره به اینكه ماحصل تصمیمات ما در گذشته افراد را به سمت استفاده از خودروی شخصی سوق داده است، عنوان كرد: ما نمی توانیم شعار هوای پاك بدهیم، اما خیابان بسازیم. از آن جایی كه سال ها است شهر در اختیار خودرو ها قرار دارد كار سختی را پیش رو داریم، اما آنرا انجام می دهیم.
حناچی افزود: ایجاد مسیر امن برای دوچرخه لازم است، اما زمانی كه مسئولان با دوچرخه تردد می كنند تازه متوجه می شوند كه مسیرها تا چه اندازه امن است.


منبع:

1398/04/11
13:52:13
5.0 / 5
4864
تگهای خبر: تولید , سفر , شهروندان , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
کار در محل

كار در محل

کار در محل سفارش دهنده

kardarmahal.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار در محل محفوظ است