معاون سازمان هواپیمایی كشوری عنوان كرد

اداره ارزانتر با واگذاری فرودگاه ها به استان ها

اداره ارزانتر با واگذاری فرودگاه ها به استان ها به گزارش کار در محل، معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: اگر اداره فرودگاه ها را به دولت های محلی واگذار نماییم متناسب با تقاضای موجود و برنامه های توسعه ای منطقه با دست های بازتر و چابکی بیشتر، منابع کشور را به شکل مناسب تری برای توسعه فرودگاه به کار می گیرند و با شناسایی بخش خصوصی توانمند محلی و واگذاری بهره برداری فرودگاه به آنها می توانند فرودگاه را ارزانتر اداره کنند.



سید حمیدرضا صانعی در گفتگو با ایسنا، در پاسخ به این سؤال که آیا میتوان مالکیت برخی فرودگاه ها را به استانداری ها و شهرداری ها در هر استان واگذار کرد، اظهار داشت: جابه جایی دارایی ها در دولت خیلی سخت است، البته واگذاری فرودگاه های کم بازده و زیان ده فقط مشکل ما نیست و در دیگر کشورهای دیگر هم وجود دارد که الگوهای مناسب و موفقی هم در این حوزه عرضه شده است.

وی اضافه کرد: مطالعاتی در مورد واگذاری فرودگاه ها در کشور در حال انجام می باشد تا بتوانیم مدل اجرایی مناسبی برای آن عرضه دهیم. معتقدیم اگر اداره فرودگاه ها را به دولت های محلی واگذار نماییم متناسب با تقاضای موجود و برنامه های توسعه ای منطقه با دست های بازتر و چابکی بیشتر، منابع کشور را به شکل مناسب تری برای توسعه فرودگاه به کار می گیرند و با شناسایی بخش خصوصی توانمند محلی و واگذاری بهره برداری فرودگاه به آنها می توانند فرودگاه را ارزانتر اداره کنند.

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: مطابق با قانون، وزارت راه و شهرسازی با رعایت سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مجاز است به منظور افزایش کارآیی و بهبود خدمات رسانی و ارتقا بهره وری و کاهش هزینه های دولت و منطقی سازی و چابک سازی، نسبت به واگذاری مدیریت بهره برداری فرودگاه های کشور همچون فرودگاه های وابسته به دستگاههای اجرایی به بخش خصوصی، عمومی و یا مشارکت های داخلی و خارجی در چارچوب واگذاری مدیریت مذکور با اولویت شرکتهای هواپیمایی داخلی با حفظ مالکیت دولت و استمرار خدمات ناوبری توسط دولت و رعایت حق و حقوق قانونی کارکنان اقدام نمایند.

به گفته وی امکان واگذاری بهره برداری از خیلی از فرودگاه های کشور در چارچوب مدلهای اقتصادی مدیریت فرودگاه های کوچک امکان پذیراست. این مورد همینطور به شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی کشور کمک می نماید با تمرکز منابع خود بر امور ناوبری و فروش خدمات فنی و مهندسی، مدیریت بهتری بر منابع در اختیار خود داشته باشد.
صانعی اظهار داشت: وقتی فرودگاهی را به استان واگذار می نماییم که آنرا توسعه دهد و سرمایه گذاری کند، بخش خصوصی هم تشویق به سرمایه گذاری در آن می شود.

دولت باید مشوق هایی برای جذب سرمایه گذار داشته باشد


معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه در مدل اداره کردن فرودگاه های کوچک، دولت باید مشوق هایی را هم برای جذب سرمایه گذار درنظر گیرد، اظهار داشت: از طرفی قانون گذار مشخص نکرده که هدفش از واگذاری مدیریت فرودگاه اینست که آیا با واگذاری آن، درآمدی کسب کند یا هزینه هایش کاهش پیدا کند. به بیانی دیگر تعدادی فرودگاه داریم که باید واگذار شود و پولی برای اداره آنها پرداخت گردد به جهت اینکه هزینه ها کاهش پیدا کند و از سویی فرودگاه های داریم که بخش خصوصی باید در برابر بهره برداری از آن بخشی از درآمد خویش را بعنوان سود به دولت پول برگردانند.
او در آخر اظهار داشت: هر فرودگاه نسخه خاص خویش را نیازمند است و با یک مدل نمی توان همه را اداره کرد.



منبع:

1403/10/28
14:23:19
0.0 / 5
13
تگهای خبر: اقتصاد , حقوق , خدمات , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
کار در محل

كار در محل

کار در محل سفارش دهنده

kardarmahal.ir - حقوق مادی و معنوی سایت كار در محل محفوظ است