پلارك در گفتگوی تفصیلی با مهر تشریح كرد
سهم صفر درصدی موكب های دولتی در اربعین
به گزارش كار در محل رئیس كمیته هماهنگی و مشاركت های مردمی، اسكان و تغذیه ستاد اربعین اظهار داشت: دولت در اداره موكب ها هیچ سهمی ندارد، حتی افرادی از دستگاه های دولتی كه كمك می كنند از میان كارمندان داوطلب هستند.
خبرگزاری مهر؛ گروه جامعه: حسن پلارك رئیس كمیته هماهنگی و مشاركت های مردمی، اسكان و تغذیه ستاد اربعین با حضور در خبرگزاری مهر به عرضه گزارش عملكرد این ستاد در مأموریت اربعین امسال پرداخت. همینطور پلارك از فعالیتهایی كه برای بهتر برگزار شدن اربعین ۹۹ در حال انجام هستند، صحبت كرد. در ادامه می توانید این گفتگو را بخوانید.
چرا برخلاف هماهنگ تر شدن نهادهایی كه در امر اربعین دخیل بودند، امسال آمار دقیقی از زمان فعالیت موكب ها و موارد این چنینی اعلام نشد؟
موكب ها و نحوه اداره و مدیریت بر تمامی آنها را تقریباً می توان به زمان جنگ تشبیه كرد، موكب های ما داوطلبانه می آیند و اعلام می كنند خدماتی را عرضه می دهند و ظرفیتی را اعلام می كنند و متعهد می شوند كه موارد عنوان شده را انجام دهند. اما در موقع عمل یا موقع اجرا عملاً آن چیزی كه بیان می كرد محقق نمی گردد البته این به مفهوم كم كاری نیست، گاها مشاهده شده كه موكبی بیشتر از وعده ای كه كرده بود خدمت رسانی كرده است.
چه میزان به پراكندگی موكب ها و استقرار آنها در شهرهای مختلف نسبت به نیاز زائر اهمیت دادید؟
با توجه به تجربه ای كه داریم می دانیم از دهم تا پانزدهم اوج جمعیت در نجف است. از پانزدهم تا هجدهم اوج جمعیت در جاده نجف-كربلا است. نوزدهم و بیستم تا بیست و سوم در كربلا است. بر همین مبنا موكب را بر این تقسیم بندی جایگاه دادیم تا بتوانند خدمات عرضه كنند.
اگر موكبی اعلام نماید خلاف توافق اولیه نمی تواند خدمات عرضه نماید راهكاری برای جایگزینی و یا مرتفع ساختن مشكل آن موكب دارید؟
یك سری از موكب ها از نظر جسمی توان خدمات ندارند و می گویند دیگر نمی توانند به فعالیت خود ادامه دهند، مثلاً خدام یك موكب ۱۵ شبانه روز كار كردند و نمی توانند ۳ روز بیشتر پس از اربعین بمانند، اینها را نمی گردد كاری كرد چونكه نیروی انسانی را نمی گردد تامین كرد، ولی اگر بحث جیره بندی مواد غذایی و اینها باشد می تواند از طرق مختلفی جبران كرد.
چرا یك موكب باید به تعهداتش با شما پایبند باشد؟ اگر كمتر از توافقش با شما عمل كند چه مشكلی برایش پیش می آید؟
در ارزیابی ها موثر است. اینها را ارزیابی می نماییم و سال دیگر اگر ادعایی كنند دیگر آنرا قبول نمی نماییم و یك تغییراتی در نوع خدمات دهی ایجاد می نماییم. اگر دیدیم موكب خیلی تغییر در تعهد داشت، مثلاً تعهد داشت روزانه ۵ هزار نفر را غذا بدهد ولی هزار نفر را غذا داد سال دیگر به موكب او پروانه نمی دهیم. به همین خاطر پروانه های ما یك ساله است.
رصدهای شما به چه نحوی است كه بفهمید این موكب دار به وظیفه خود عمل می كند یا خیر؟
تیم های نظارتی و ارزیابی داریم و هر روز آمار را كنترل می كند. مثلاً یك قرارگاه بدین منظور در كربلا، یكی در كاظمین، یكی در سامرا، یكی در نجف زدیم البته نجف را به دو قسمت تقسیم كردیم. نیمی را به نجف دادیم و نیمی هم به كربلا دادیم. یكی در مهران، یكی در شلمچه و چذابه داریم و امسال هم مرز خسروی یكی بود.
این قرارگاه را درست كردیم و نیروی داوطلب مردمی اعزام می نماییم، تیم ها می آیند و فرمت را تعریف می نماییم و اكیپ را با موتور سیكلت و دوچرخه اعزام می نماییم و در همه موكب ها سر می زنند و هم آمار موكب ها را كنترل می كنند و هم پخت و جیره ای كه بار كردند ارزیابی می كنند.
امسال ۲ هزار و ۵۰۷ موكب داشته ایم كه از این تعداد بالاترین موكب ها را استان خوزستان، تهران، ایلام، كرمانشاه و اصفهان داشته است و از منظر خدمات دهی در مبحث خواب نخستین رتبه را تهران داشته است
چه استان هایی بیشترین تعداد موكب ها را داشتند؟
امسال ۲ هزار و ۵۰۷ موكب داشته ایم كه از این تعداد بالاترین موكب ها را استان خوزستان، تهران، ایلام، كرمانشاه و اصفهان داشته است و از منظر خدمات دهی در مبحث خواب نخستین رتبه را تهران داشته است. یعنی امكاناتی كه برای خواب زوار ایجاد كردند بهتر بود، در مبحث تغذیه تهران اول بود، خوزستان دوم و اصفهان سوم بود.
بر چه اساس به یك موكب پروانه فعالیت می دهید؟
ابتدا خوداظهاری موكب داران را می گیریم تا بدانیم چه چیزهایی دارند. بعد اگر موكب سابقه داری باشد و نخستین بار نباشد ارزیابی های قبلی را ملاك قرار می دهیم و بر مبنای ادعایی كه داشته تطبیق می دهیم و با او بحث می نماییم و تعهدات خدماتی را برای او مصوب می نماییم كه موكب ۱۵ روز این مقدار غذا بپزد و این مقدار خدمات خواب ایجاد كند.
شما چه كاری برای موكبها انجام می دهید؟
ما چند كار اساسی انجام می دهیم. اقلام تنظیم بازار یا اقلام یارانه ای را به آنها سهمیه می دهیم و با گمرك مربوطه هماهنگ می نماییم كه برای آنها اظهارنامه صادراتی بزند و با گمرك كنترل مرزها هم هماهنگ می نماییم كه گمرك مرزها با اظهاری از جانب گمرك استان ها شده، مجوز خروج را بدهند، همانطور كه می دانید امسال صادرات برنج، گوشت، مرغ، پیاز و سیب زمینی ممنوع بود اما موكب داران با همان مجوز می توانستند این اقلام را از مرز خارج كنند.
البته نظارت بر مصرف این اقلام هم داشتیم، سهم موكب ها را در استان ها تقسیم كردیم و با عنایت به جدول خدمات دهی بار را داخل عراق بردند و آنجا هم ناظرین كنترل كردند كه آیا مواكب طبق این آمار پخت كردند یا خیر؟ حتی یك عده كه مازاد آوردند اجازه ندادیم در بازار عراق بفروشند كه مفسده ایجاد كنند و خود این فسادآور باشد. اینها را خودمان تحویل گرفتیم و گفتیم این مقدار طلب شما می شود كه سال آینده به شما این عدد را خواهیم داد چون نذر بوده و پولی كه از مردم گرفتیم و خواست زائر اربعین است و برای اربعین است و كار دیگری نمی توانید انجام دهید.
نحوه نظارتتان بر مسائل امنیتی مواكب به چه صورت بوده است؟
در این موضوعات تیم داریم كه كنترل می كنند. به هر حال با عنایت به آلودگی كه در عراق در این سال ها بود، هم از نظر حفاظتی كه انفجارات و مواد شیمیایی است و هم از نظر حفاظت تغذیه ای و بهداشت تغذیه كنترل های بسیاری انجام شد.
البته هر موكب پیوست امنیتی، پیوست فرهنگی، پیوست بهداشتی و غیره پیوست هایی است كه جزو وظایف موكب داران است كه متعهد شده در هر یك از اینها كوتاهی داشته باشد، در ارزیابی عملكرد تأثیر داشته باشد.
امسال مورد امنیتی داشتید؟
خیر. هیچ موردی نداشتیم. نه از لحاظ بهداشتی و نه امنیتی موردی نداشتیم. این كه هوا گرم بود و ما نگران بودیم، خوشبختانه اتفاقی رخ نداد چون متخصصین تغذیه سفارش می كنند كه چطور پخت كنند و غذای مانده عرضه نكنند.
یكی از مشكل مواكب تهیه یخ و دیر رسیدن یخ به آنها بود، این مورد به چه دلیل بود؟
ما یخ را از همدان بار می كردیم و می آوردیم. كرمانشاه ظرفیت یخ را به مرزهای خودمان می داد و مرز چذابه و مهران بود، ایلام كلاً به مهران یخ می داد، اهواز به دو مرز خودش یخ می داد.
البته اینكه می گویم از ایران یخ ارسال می كردیم برای این بود كه كارخانه های یخ سازی در عراق نتوانستند جوابگوی این حجم بالا باشند؛ سال آینده ان شاءالله اینها را توسعه می دهیم و تلاش داریم تا كارخانه یخ در كربلا و نجف ایجاد نماییم.
ایران در عراق كارخانه بسته بندی آب و یا آب معدنی دارد؟
بله، در نجف و كربلا كارخانه بسته بندی آب داریم. اما دقت كنید فقط تصفیه و بسته بندی است و آب معدنی نیست. از شبكه می گیریم و تصفیه می نماییم و بسته بندی می شود و دپو می نماییم. امسال نزدیك ۲۵ میلیون جرعه آب لیوانی بسته بندی كردیم و پیش از اربعین انبار كردیم كه در اربعین توزیع نماییم.
امسال موكب ها نسبت به سال قبل چند درصد افزایش داشته است؟
سال گذشته ۲ هزار و ۸ موكب داشتیم و امسال ۲ هزار و ۵۰۸ موكب داشتیم كه ۵۰۰ موكب افزایش پیدا كرد. فكر كنم ۲۵ درصد می شود. رشد موكب ها حدوداً ۲۵ درصد بوده و در بحث تغذیه دقیقاً سال قبل ۶۰ میلیون ۴۲۱ هزار پرس غذا بوده است و امسال ۱۰۷ میلیون پرس غذا بوده است. این آمار دقیق است.
در نجف و كربلا كارخانه بسته بندی آب داریم، البته فقط تصفیه و بسته بندی است و آب معدنی نیست یعنی آب را از شبكه می گیریم و تصفیه می نماییم، بسته بندی می شود و دپو می كنیمبرخی اظهار می كنند، خدمات دهی به موكب های پاكستانی خیلی ضعیف است. به عبارتی در خاك كشور دیگر مهمانداری می نماییم و میهمانان خویش را رها می نماییم. مثلاً از زاهدان تا سمت كرمان تعداد معدودی موكب است یا از لب مرز تا زاهدان همینطور. برای این مساله فكری داشتید؟
مطلبی كه درباره پاكستانی ها بیان كردید تنها پاكستانی ها نیستند، تركیه ای ها هستند، آذربایجانی ها هم هستند. اینكه می گویید فاصله موكب ها زیاد است این اشكال در راه درست است. البته امسال از فعالیتمان در بلوچستان قدری خودمان راضی نبودیم و به خودمان نمره خوبی نمی دهیم منظورم مرزهای شرقی است. یعنی در واقع از میرجاوه تا مسیر كرمان به خودمان نمره خوبی نمی دهیم اما در مرزهای غربی نمره خوبی داریم.
حتماً در خدمات دهی در سال های آینده تجدیدنظر می نماییم. مثلاً به استان كرمان می گوییم یكی دو موكب را به جای اینكه به كربلا و نجف ببرید می گوییم در این راه بمانند البته كار سختی است یك موكب را راضی كرد كه به عراق نرود و در كشور خودش به زائرین خدمات عرضه كنند اما می توان با فرهنگ سازی این مشكل را درست كرد.
چند درصد از امكاناتی كه در اختیار موكب ها قرار می گیرد دولتی است و چند درصد مردمی است؟
همه مردمی است.
یعنی دولت هیچ سهمی ندارد؟
هیچ سهمی ندارد، حتی دستگاه های دولتی كه كمك می كنند از كارمندان داوطلب هستند.
چه نهادی در مأموریت امسال از نظر شما وظیفه خویش را با كاستی انجام داد؟
هلال احمر ضعیف تر از سایر كمیته ها عمل كرد. هر سال همین طور بوده و علت این است كه گستره خدماتی هلال احمر اصلاً تطبیق با این تعداد جمعیت و پراكندگی در عراق ندارد، یعنی هلال احمر توان این را ندارد كه بتواند خدمات درمانی در این شرایط عرضه دهد؛ علیرغم این كه مشاهده كردید ۷ هزار تومان را هم امسال هنگام ثبت نام در سامانه سماح به اسم خدمات درمانی از زائرین دریافت نمودند كه در واقع به حساب هلال احمر واریز می شد.
برای این كه مراسم اربعین خوبی برگزار نماییم باید از چه تاریخی كار را شروع كنیم؟
از آخر اربعین سال قبل برای اربعین سال بعد باید آغاز كرد. ما از الان با عنایت به این كه در اربعین سال بعد مسیر گرم تر است در حال فعالیت هستیم كه آب ها خنك تر باشند و آب بیشتری ذخیره نماییم. در مورد یخ ها و اینكه چگونه دپوی بیشتری داشته باشیم در حال فعالیت هستیم یا حتی برای سایبان كردن مسیرها هم در حال كار هستیم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب